Provincie Oost-Vlaanderen: Kijk- en Doe-momenten

In Oost-Vlaanderen zetten we onze opleidingscentra ook in als oriënterende hubs. Via kijk- en doe-momenten kunnen klanten laagdrempelig kennismaken met VDAB-opleidingen. Zo kunnen ze een beter beeld krijgen van die opleiding of dat beroep in de zoektocht naar hun jobdoelwit.

Voor wie?

Kijk- en doe-momenten zijn voor klanten die:

  • nog geen jobdoelwit hebben en de arbeidsmarkt beter willen leren kennen
  • een jobdoelwit hebben en willen aftoetsen of hun beeld erover klopt
  • twijfelen tussen verschillende opleidingen
  • je wil motiveren tot het volgen van een opleiding
  • een beperkte kennis Nederlands hebben

Wat is het?

Een kijk- en doe-moment is een korte oriënterende stage op de opleidingsvloer waarbij klanten de kans krijgen om kennis te maken met een opleiding. 

Doel van de stage

Het heeft als doelen:

  • kennismaken met de opleidingsvloer: klanten krijgen een idee hoe het eraan toe gaat op de opleidingsvloer
  • praktische ervaring: door eenvoudige taken uit te voeren, krijgen de klanten inzicht in wat bepaalde werkzaamheden inhouden
  • zelfontdekking: klanten ontdekken hun interesses, motivaties en voorkeuren door verschillende werkzaamheden te verkennen en te evalueren wat hen aanspreekt
  • inzicht in vaardigheden: klanten leren welke competenties nodig zijn in een bepaald beroep en hoe hun eigen competenties daarop aansluiten
  • motivatie: door de praktijk te zien en zelf taken uit te proberen, kunnen klanten gemotiveerd en geïnspireerd raken

Wat is het niet?

Een kijk- en doe-moment is géén:

  • screening: er worden geen competenties in kaart gebracht, al zal de klant zelf wel kunnen ervaren hoe moeilijk die bepaalde opdrachten vindt
  • workshop: competenties versterken is geen doelstelling van de stage

Hoelang duurt het?

De duurtijd van een stage verschilt per opleidingscentrum: van 2 uur tot een dag.

Wat doen ze tijdens de stage?

De klanten:

  • volgen opleiding mee: voeren opdrachten uit, observeren, volgen een demo mee …
  • voeren eenvoudige taken uit
  • praten met instructeurs en/of klanten in opleiding
  • krijgen feedback

De instructeur schrijft de feedback na de stage weg in het dossier van de klant.

Hoe je klant inschrijven?

Stappenplan:

1. Inschrijven voor het event

  1. Kies de sector waarin je klant een kijk- en doe-moment wil volgen:
  2. Klik op de gewenste sessie en schrijf je klant verder in. Gebruik hiervoor het e-mailadres van zijn dossier.
    • Je klant ontvangt na inschrijving een automatische bevestiging per mail.

2. Registratie in MLP

  1. Geef je klant een afspraak in het opleidingscentrum:
    1. Kies voor de categorie van toepassing: een vrijblijvend of een opvolgingsgesprek.
    2. Kies bij Gesprek met voor de optie Andere zodat de klant in zijn sms de juiste info krijgt.
    3. Zet bij Naam de tekst 'instructeur + naam van het kijk- en doe-moment'
    4. Zet bij Telefoon je eigen telefoonnummer.
  2. Geef je klant de volgende 2 opdrachten:
    1. een blanco opdracht (= de link + Maak eigen opdracht aan):
      1. met inhoud:
        • Kom naar het kijk- en doe-moment van (beroep)
        • Wanneer?
        • Waar?
        • Welke vragen heb je voor de instructeur?
        • Bereid je voor
      2. vink bij Domein 'Andere afspraken' aan
    2. de opdracht 'Bekijk de info over het beroep van xxx'
      • Is je klant anderstalig? Dan kan het een betere optie zijn om samen het beroepenfilmpje te bekijken of hem de link ervan te bezorgen.

Veelgestelde vragen

Op deze pagina