Provincie Oost-Vlaanderen: Kijk- en Doe-momenten
In Oost-Vlaanderen zetten we onze opleidingscentra ook in als oriënterende hubs. Via kijk- en doe-momenten kunnen klanten laagdrempelig kennismaken met VDAB-opleidingen. Zo kunnen ze een beter beeld krijgen van die opleiding of dat beroep in de zoektocht naar hun jobdoelwit.
Voor wie?
Kijk- en doe-momenten zijn voor klanten die:
- nog geen jobdoelwit hebben en de arbeidsmarkt beter willen leren kennen
- een jobdoelwit hebben en willen aftoetsen of hun beeld erover klopt
- twijfelen tussen verschillende opleidingen
- je wil motiveren tot het volgen van een opleiding
- een beperkte kennis Nederlands hebben
Wat is het?
Een kijk- en doe-moment is een korte oriënterende stage op de opleidingsvloer waarbij klanten de kans krijgen om kennis te maken met een opleiding.
Doel van de stage
Het heeft als doelen:
- kennismaken met de opleidingsvloer: klanten krijgen een idee hoe het eraan toe gaat op de opleidingsvloer
- praktische ervaring: door eenvoudige taken uit te voeren, krijgen de klanten inzicht in wat bepaalde werkzaamheden inhouden
- zelfontdekking: klanten ontdekken hun interesses, motivaties en voorkeuren door verschillende werkzaamheden te verkennen en te evalueren wat hen aanspreekt
- inzicht in vaardigheden: klanten leren welke competenties nodig zijn in een bepaald beroep en hoe hun eigen competenties daarop aansluiten
- motivatie: door de praktijk te zien en zelf taken uit te proberen, kunnen klanten gemotiveerd en geïnspireerd raken
Wat is het niet?
Een kijk- en doe-moment is géén:
- screening: er worden geen competenties in kaart gebracht, al zal de klant zelf wel kunnen ervaren hoe moeilijk die bepaalde opdrachten vindt
- workshop: competenties versterken is geen doelstelling van de stage
Hoelang duurt het?
De duurtijd van een stage verschilt per opleidingscentrum: van 2 uur tot een dag.
Wat doen ze tijdens de stage?
De klanten:
- volgen opleiding mee: voeren opdrachten uit, observeren, volgen een demo mee …
- voeren eenvoudige taken uit
- praten met instructeurs en/of klanten in opleiding
- krijgen feedback
De instructeur schrijft de feedback na de stage weg in het dossier van de klant.
Hoe je klant inschrijven?
Stappenplan:
1. Inschrijven voor het event
- Kies de sector waarin je klant een kijk- en doe-moment wil volgen:
- Klik op de gewenste sessie en schrijf je klant verder in. Gebruik hiervoor het e-mailadres van zijn dossier.
- Je klant ontvangt na inschrijving een automatische bevestiging per mail.
2. Registratie in MLP
- Geef je klant een afspraak in het opleidingscentrum:
- Kies voor de categorie van toepassing: een vrijblijvend of een opvolgingsgesprek.
- Kies bij Gesprek met voor de optie Andere zodat de klant in zijn sms de juiste info krijgt.
- Zet bij Naam de tekst 'instructeur + naam van het kijk- en doe-moment'
- Zet bij Telefoon je eigen telefoonnummer.
- Geef je klant de volgende 2 opdrachten:
- een blanco opdracht (= de link + Maak eigen opdracht aan):
- met inhoud:
- Kom naar het kijk- en doe-moment van (beroep)
- Wanneer?
- Waar?
- Welke vragen heb je voor de instructeur?
- Bereid je voor
- vink bij Domein 'Andere afspraken' aan
- met inhoud:
- de opdracht 'Bekijk de info over het beroep van xxx'
- Is je klant anderstalig? Dan kan het een betere optie zijn om samen het beroepenfilmpje te bekijken of hem de link ervan te bezorgen.
- een blanco opdracht (= de link + Maak eigen opdracht aan):