Provincie Oost-Vlaanderen: Kijk- en Doe-momenten

In Oost-Vlaanderen zetten we onze opleidingscentra ook in als oriënterende hubs. Via kijk- en doe-momenten kunnen klanten laagdrempelig kennismaken met VDAB-opleidingen. Zo kunnen ze een beter beeld krijgen van die opleiding of dat beroep in de zoektocht naar hun jobdoelwit.

Voor wie?

Kijk- en doe-momenten zijn voor klanten die:

  • nog geen jobdoelwit hebben en de arbeidsmarkt beter willen leren kennen
  • een jobdoelwit hebben en willen aftoetsen of hun beeld erover klopt
  • twijfelen tussen verschillende opleidingen
  • je wil motiveren tot het volgen van een opleiding
  • een beperkte kennis Nederlands hebben

Wat is het?

Een kijk- en doe-moment is een korte oriënterende stage op de opleidingsvloer waarbij klanten de kans krijgen om kennis te maken met een opleiding. 

Doel van de stage

Het heeft als doelen:

  • kennismaken met de opleidingsvloer: klanten krijgen een idee hoe het eraan toe gaat op de opleidingsvloer
  • praktische ervaring: door eenvoudige taken uit te voeren, krijgen de klanten inzicht in wat bepaalde werkzaamheden inhouden
  • zelfontdekking: klanten ontdekken hun interesses, motivaties en voorkeuren door verschillende werkzaamheden te verkennen en te evalueren wat hen aanspreekt
  • inzicht in vaardigheden: klanten leren welke competenties nodig zijn in een bepaald beroep en hoe hun eigen competenties daarop aansluiten
  • motivatie: door de praktijk te zien en zelf taken uit te proberen, kunnen klanten gemotiveerd en geïnspireerd raken

Wat is het niet?

Een kijk- en doe-moment is géén:

  • screening: er worden geen competenties in kaart gebracht, al zal de klant zelf wel kunnen ervaren hoe moeilijk die bepaalde opdrachten vindt
  • workshop: competenties versterken is geen doelstelling van de stage

Hoelang duurt het?

De duurtijd van een stage verschilt per opleidingscentrum: van 2 uur tot een dag.

Wat doen ze tijdens de stage?

De klanten:

  • volgen opleiding mee: voeren opdrachten uit, observeren, volgen een demo mee …
  • voeren eenvoudige taken uit
  • praten met instructeurs en/of klanten in opleiding
  • krijgen feedback

De instructeur schrijft de feedback na de stage weg in het dossier van de klant.

Hoe je klant inschrijven?

Stappenplan:

1. Inschrijven voor het event

  1. Kies de sector waarin je klant een kijk- en doe-moment wil volgen:
  2. Klik op de gewenste sessie en schrijf je klant verder in. Gebruik hiervoor het e-mailadres van zijn dossier.
    • Je klant ontvangt na inschrijving een automatische bevestiging per mail.

2. Registratie in MLP

  1. Geef je klant een afspraak in het opleidingscentrum:
    1. Kies voor de categorie van toepassing: een dienstverleningsgesprek.
    2. Kies bij Gesprek met voor de optie Andere zodat de klant in zijn sms de juiste info krijgt.
    3. Zet bij Naam de tekst 'instructeur + naam van het kijk- en doe-moment'
    4. Zet bij Telefoon je eigen telefoonnummer.
  2. Geef je klant de volgende 2 opdrachten:
    1. een blanco opdracht (= de link + Maak eigen opdracht aan):
      1. met inhoud:
        • Kom naar het kijk- en doe-moment van (beroep)
        • Wanneer?
        • Waar?
        • Welke vragen heb je voor de instructeur?
        • Bereid je voor
      2. vink bij Domein 'Andere afspraken' aan
    2. de opdracht 'Bekijk de info over het beroep van xxx'
      • Is je klant anderstalig? Dan kan het een betere optie zijn om samen het beroepenfilmpje te bekijken of hem de link ervan te bezorgen.

Veelgestelde vragen

Toon minder - Klap open
Toon minder - Klap open
Toon minder - Klap open
Toon minder - Klap open
Toon minder - Klap open
Toon minder - Klap open

Op deze pagina