Nieuws
Je vindt hier nieuws voor jou als partner van VDAB.
20 december 2024 - Update 'Gesprekken met werkzoekenden plannen, wijzigen en afwerken'
We zetten een aantal updates en aandachtspunten op een rijtje:
- Plan je een formeel of ultiem gesprek: gebruik beide actieknoppen
- De tekst van pop-up bij categorie 05 is aangepast, maar we kunnen niet aanpassen dat de pop-up niet meer verschijnt.
- Stopzetting formele opvolging is mogelijk in uitzonderlijke situaties
- Je kan nu een ultiem gesprek voorbereiden in de gesprekswizard
Meer info op de pagina 'Wijziging in verband met Gesprekken met werkzoekenden'
19 december 2024 - Aangifte arbeidsongevallen: mailadres en contact gewijzigd
De ingevulde aangiftebundel bezorg je binnen de 5 werkdagen aan arbeidsongevallen@vdab.be.
Bij vragen kan je terecht bij één centrale contactpersoon.
12 december 2024 - Rekeningnummer eenvoudiger te vinden in Mijn Loopbaan voor Partners (MLP)
Vanaf 16 december vind je het rekeningnummer van een klant makkelijker terug in MLP. Het staat dan onder de tab Profiel en Gewenste Jobs, in de subtab Persoonsgegevens, binnen het blok Contactgegevens.
Wat betekent dit?
Als bemiddelaar bekijk en pas je het rekeningnummer aan als dat nodig is. De klant kan het rekeningnummer zien maar niet aanpassen.
Waarom deze vereenvoudiging?
Deze wijziging aanpassing maakt het dossier overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. Geen gedoe meer met de tab Extra.
Handleidingen en richtlijnen
De handleidingen en richtlijnen worden binnenkort aangepast.
12 december 2024 - Belangrijke wijzigingen voor bemiddelingspartners
Op de volgende pagina’s werden belangrijke wijzigingen doorgevoerd:
- Sollicitatie-opdrachten: Bij het aanmaken van een sollicitatie-opdracht voeg je nu altijd een deadline toe van maximum 5 werkdagen. Zo kunnen we kort op de bal spelen en burgers zo snel mogelijk toeleiden naar een duurzame tewerkstelling.
- Gesprekken: Vanaf nu kan je aangetekende gesprekken onder bepaalde voorwaarden ook telefonisch of digitaal laten doorgaan.
12 december 2024 - Servicelijn gesloten tijdens de kerstperiode
Dit jaar sluit ook Servicelijn, de deuren, of beter gezegd, de lijnen, tijdens de kerstperiode 2024-2025.
Wat betekent dit?
- Vanaf dinsdagmiddag 24 december 2024 om 12.00 uur sluit Servicelijn tot en met donderdag 2 januari 2025.
- Vanaf vrijdag 3 januari 2025 staan de bemiddelaars weer voor je klaar.
12 december 2024 - VDAB blijft investeren in samenwerkingen met partners
VDAB zal in de toekomst blijven investeren in samenwerkingen met partners. Partners zijn voor VDAB belangrijke hefbomen om haar doelstellingen te realiseren. Ook in 2025 streeft VDAB SAMEN met partners naar een werkzaamheidsgraad van 80%.
6 december 2024 - Update: Technisch probleem met documentbeheer in Mijn Loopbaan voor Partners (MLP) is opgelost
De problemen met MLP-documentenbeheer (afsprakenbundels, transmissie, opladen documenten,...) zijn opgelost.
6 december 2024 - Vlaams-Brabant: nieuwe VDAB-locatie in Diest – Opening september 2025
In september 2025 opent VDAB een nieuwe locatie in Diest (Vlaams-Brabant). Deze vestiging wordt een centraal punt voor samenwerking en loopbaanontwikkeling, met als doel de arbeidsmarkt in de regio te versterken. Samen met partners willen we een sterk netwerk opbouwen en kwetsbare groepen beter ondersteunen in hun zoektocht naar werk via bemiddeling en opleiding. De nieuwe locatie biedt meer mogelijkheden voor gezamenlijke initiatieven en het delen van expertise met partners.
Waar? De nieuwe locatie zal gevestigd zijn op de Leuvensesteenweg 72 in Diest (Vlaams-Brabant).
Wanneer? Opening in september 2025
Wil je samenwerken? Contacteer Bernard Ostyn via bernard.ostyn@vdab.be
3 december 2024 - Deadline voor registreren van opleidingen en stages in MLP
Je moet de prestaties van opleidingen en stages tijdig registreren zodat ze nog meegenomen kunnen worden in de rapportage van 2024.
Dit betekent dat je:
- vóór 1 januari 2025 de opleidings- en stagelijn reeds aangemaakt moet hebben in het cursistendossier in MLP.
- uiterlijk op woensdag 8 januari 2024 om 18:00 uur alle prestaties en correcties van gestarte opleidingen en stages moet ingevoerd hebben in MLP.
Wat als je prestaties later invoert?
Prestaties van in 2024 gestarte en correct geregistreerde opleidingen en stages die je na 8 januari 2024 om 18:00 uur invoert, kunnen wel nog aanleiding geven tot het betalen van cursistenvergoedingen, maar worden niet meegenomen in de rapporteringen van 2024.
Nog vragen?
Contacteer je provinciale MLP-coach of contacteer je projectopvolger.
2 december 2024 - Voor bemiddelingspartners: formele opvolging en andere nieuwe pagina's gepubliceerd
Je vindt nu volgende nieuwe pagina's op extranet:
- Formele opvolging: informatie over de start en het verloop en aandachtspunten waarmee je rekening moet houden.
- Gesprekken: verwittigen en bezorgen van bewijzen: Wanneer een klant niet kan ingaan op een afspraak, dan moet hij jou op voorhand verwittigen en een bewijs bezorgen.
- Klant is onbereikbaar voor gesprek: wat doe je?
21 november 2024 - Gebruik de nieuwe versie van het inlichtingenblad
Het sjabloon inlichtingenblad is gewijzigd: in de nieuwe versie kan de cursist aangeven of hij een abonnement van De Lijn wenst te combineren met een abonnement van een andere vervoersmaatschappij. Gebruik steeds de meest recente versie van het sjabloon.
- De meest recente versies van de meest gebruikte formulieren vind je op de extranetpagina Formulieren.
- Hoe je het inlichtingenblad gebruikt, lees je op de extranetpagina Inlichtingenblad bij start opleiding of stage.
14 november 2024 - Werk je met 'services' en heb je een gesprek met een werkzoekende op een moment dat de toepassingen niet bereikbaar zijn? (update)
Op 14-11-2024, 15-11-2024 en 16-11-2024 zijn Extranet, Mijn Loopbaan voor Partners en andere VDAB-toepassingen niet bereikbaar (zie nieuwsbericht van 8 november). Heb je een gesprek met een werkzoekende klant op een moment dat de toepassingen niet bereikbaar zijn?
8 november 2024 - Opgelet! Toepassingen tijdelijk niet bereikbaar op 14-11-2024, 15-11-2024 en 16-11-2024
Extranet, Mijn Loopbaan voor Partners, Loopbaancheques, Vertrouwelijk luik, ... zullen niet bereikbaar zijn:
- van donderdag 14-11-2024 20u00 tot vermoedelijk vrijdag 15-11-2024 13u00
- van vrijdag 15-11-2024 20u00 tot zaterdag 16-11-2024 13u00
Wij voeren op dat moment belangrijke testen uit. Onze excuses voor de hinder.
4 november 2024 - Belangrijk voor nieuwe IBO-bemiddelaars: nieuwe opleidingsvereisten vanaf 1-12-2024
Om de kwaliteit van de dienstverlening naar de IBO-cursist en de werkgever te waarborgen én je optimaal voor te bereiden op je rol worden de opleidingsvereisten voor nieuwe IBO-bemiddelaars vanaf 1 december aangepast.
21 oktober 2024 - Aanvraag inzagerecht: gebruik de nieuwe versie van het formulier
We hebben het formulier 'aanvraag inzagerecht in klantendossier' aangepast omdat het oude formulier niet voldeed aan de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Gebruik de nieuwe versie van het formulier:
Je vindt het formulier ook op de extranetpagina met de meest gebruikte formulieren (als je inlogt zie je meer formulieren).
- Meer over het gebruik van het formulier vind je op ‘Hoe krijg je toegang tot een individueel dossier?’
- In het draaiboek of projectfiche van je samenwerking vind je aan wie en wanneer je het formulier per mail moet bezorgen.
- Tip: Twijfel je of je de juiste versie van een formulier hebt? Je vindt de meest recente versie op extranet.
Schoolgaande jongeren
Opgelet! De aparte formulieren 'aanvraag inzagerecht' in kader van 'Schoolgaande jongeren' zullen binnenkort ook worden aangepast. Check daarom regelmatig volgende extranetpagina's of 'volg' deze pagina's:
- Projecten voor schoolgaande jongeren met woonplaats in het Vlaams Gewest
- Projecten voor schoolgaande jongeren met woonplaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Opgelet! Per mail updates ontvangen van gevolgde pagina's: duid aan 'dagelijks' of 'wekelijks'
Wil je op de hoogte blijven van wijzigingen van richtlijnen of formulieren op extranet? Volg de extranetpagina waarop de richtlijn of het formulier is gepubliceerd én vergeet niet in je profiel op extranet (Zie ook bij 'Menu' in de donkerpaarse balk) aan te duiden of je 'wekelijks' of 'dagelijks' mails met updates wil ontvangen.
Volg je pagina's, maar duid je niet aan of je 'dagelijks' of 'wekelijks' mails wil ontvangen, dan ontvang je géén mails met updates als er wijzigingen zijn.
8 oktober 2024 - Webinar op 10 oktober: De ombudsmannen komen naar je toe!
Ken je de ombudsman? Onder het motto ‘er is altijd een ombudsman om je te helpen’, komt Ombudsman.be, het Belgisch netwerk van de ombudsmannen, naar je toe met een webinar voor professionals op donderdag 10 oktober 2024 van 11 tot 12u., de internationale dag van de ombudsman.
Een probleem met een bank, een energieleverancier, een telecomoperator, een overheidsdienst, een pensioen, een uitkering, een verzekering, de belastingen, … Het zijn situaties waar je klanten af en toe mee te maken hebben. Krijgen ze het probleem niet opgelost met de dienst zelf, dan is er altijd een ombudsman die kan helpen. Zijn tussenkomst is gratis.
Tijdens het webinar informeren we je hoe we werken, hoe je ons kan bereiken en beantwoorden we je vragen.
We richten ons tijdens het webinar in het bijzonder tot maatschappelijke assistenten van gemeenten, OCMW ’s, CAW’s, verenigingen, mutualiteiten, ...
Inschrijven
Deelname aan de infosessie is gratis, maar inschrijven is verplicht.
7 oktober 2024 - Update: Gesprekken: aandachtspunten na lancering
Sinds 5 oktober gebeurt het plannen, beheren en afwerken van ‘Gesprekken’ in Mijn Loopbaan anders. Na de lancering zijn er nog een paar problemen en aandachtspunten opgedoken waarvoor je je aandacht vragen: foutieve pop-up bij categorie 05 en sommige gesprekken en groepsacties zijn niet gemigreerd.
7 oktober 2024 - De gespekswizard is gelanceerd!
Op 5 oktober is het plannen, beheren en afwerken van ‘Gesprekken’ met werkzoekenden in Mijn Loopbaan voor Partners gewijzigd.
Nieuwe info op extranet
De extranetpagina met het ondersteuningsaanbod werd aangepast. Verder vind je twee nieuwe pagina’s met informatie en richtlijnen over de gesprekssoorten en hoe je ze gebruikt:
- Gesprekken met werkzoekenden
- wat is het verschil tussen contacten en gesprekken,
- welke gesprekssoorten en gesprekskanalen er zijn,
- hoe worden gesprekken weergegeven op het dashboard 'Klanten Opvolgen’,
- hoe ziet de communicatie naar de klant eruit.
- Gesprekken met werkzoekenden plannen, wijzigen en afwerken
- hoe gebruik je de gesprekswizard,
- hoe verloopt het proces per gesprekssoort.
- Wijziging in verband met 'Gesprekken met werkzoekenden'
- hoe zijn eerder geplande contacten overgezet naar gesprekken,
- op welk ondersteuningsaanbod kan je beroep doen.
Nog vragen?
Heb je een vraag waar je geen antwoord op vindt? Heb je een case over het plannen, beheren of opvolgen van gesprekken waar je mee vastzit?
Kom langs op een digitaal vragenuurtje op vaste data en tijdstip of stel je vraag in het vragenformulier voor Gesprekken. Je vindt de links hiervoor op de pagina Wijziging in verband met 'Gesprekken met werkzoekenden'.
25 september 2024 - Wijziging 'Gesprekken met werkzoekenden': dashboard (rechtzetting) en ondersteuningsaanbod
Oktober komt dichterbij. We herinneren je graag aan enkele zaken rond de wijziging in verband met 'Gesprekken met werkzoekenden'.
Dashboard ‘Opvolging Klanten’
In het dashboard ‘Opvolging Klanten’ veranderen bepaalde filters van naam. Ook worden er nieuwe taken toegevoegd.
Rechtzetting: De persoonlijke selecties die bemiddelaars bewaren verdwijnen niet in het dashboard op 5 oktober. Als de filter 'Gepland contact' is gebruikt, zal dit vervangen zijn door de filter 'Gepland gesprek'.
Ondersteuning ter voorbereiding van de wijziging
- Extranetpagina: op de extranetpagina ‘Wijziging in verband met 'Gesprekken met werkzoekenden'' vind je alle informatie over de veranderingen, het ondersteuningsaanbod en de te ondernemen acties in de aanloop naar 5 oktober.
- Vragenformulier: als je nog vragen hebt, kan je terecht in het vragenformulier.
Extra ondersteuning vanaf 7 oktober
- Vragenuurtjes: Iedereen met een vraag over de wijzigingen in verband met gesprekken kan op specifieke data en uren vrijblijvend langskomen op digitale vragenuurtjes. Als je wil, kan je op voorhand vragen doorgeven.
- Extranet: extranet wordt aangevuld en aangepast met alle informatie over de nieuwe gesprekssoorten en hoe je deze gebruikt.
- Instructiefilmpjes: het aanbod aan instructiefilmpjes wordt verder uitgebreid met een nieuw filmpje over 'Formele opvolging'.
- Pitstop: Op 5 november kan je digitaal een pitstop volgen over Gesprekken. Daarin zetten we de veranderingen die impact hebben op jouw werking op een rijtje. Uiteraard is ook tijdens de pitstop ruimte om vragen te stellen.
Alle info en links
Alle info en links hierover vind je op de pagina ‘Wijziging in verband met 'Gesprekken met werkzoekenden'' (enkel toegankelijk met login).
16 september 2024 - Gezondheidstoezicht opleiding of stage: niet vergeten registeren!
Heb je een gezondheidstoezicht aangevraagd voor een cursist/stagair bij Cohezio? Vergeet die aanvraag dan niet in het klantendossier van de kandidaat-cursist te registreren. Zo kunnen de planners achteraf het resultaat van het onderzoek ook wegschrijven in het klantendossier.
We merken dat die registratie nu af en toe ontbreekt. Vraag je via mail bij je contactpersoon van de regio een gezondheidstoezicht aan, registreer dan daarna ineens ook je aanvraag in het dossier van de klant. Die registratie zorgt mee voor een vlottere doorlooptijd.
De stappen voor de registratie vind je in de MLP-handleiding Gezondheidstoezicht voor opleidingen / stages bij partners.
Alle details en info over het medisch onderzoek kan je nog eens nalezen in de richtlijn gezondheidstoezicht.
28 augustus 2024 - Wijziging 'Gesprekken met werkzoekenden': wat doe je vanaf 1 september?
Vanaf 5 oktober 2024 verloopt het plannen, beheren en afwerken van ‘Gesprekken’ met werkzoekenden in Mijn Loopbaan voor Partners anders. Op die dag zullen je contacten met klanten in Mijn Loopbaan voor Partners overgezet worden naar de nieuwe manier van werken.
Om deze overstap zo vlot mogelijk te laten verlopen moet je daarom vanaf 1 september een aantal acties ondernemen en rekening houden met een aantal scenario’s bij het plannen van contacten in Mijn Loopbaan voor Partners.
Lees wat je exact moet doen in welke situaties vanaf 1 september.
26 augustus 2024 - Is het bankrekeningnummer van de klant nog correct?
Vergoedingen van klanten in kader van opleiding en stage kunnen enkel uitbetaald worden als er een geldig, correct en SEPA-rekeningnummer in het klantendossier staat. Is het rekeningnummer van de klant niet ingevuld of is het ondertussen gewijzigd, ontvangt de klant géén vergoedingen.
22 augustus 2024 - Voor lokale besturen: Oproep lokaal activeringspact 2024
Deze oproep wil lokale besturen die extra inspanningen leveren om leefloongerechtigden te activeren, financieel ondersteunen. Het doel is om de uitstroom naar werk van leefloongerechtigden in Vlaanderen te bevorderen.
Om hieraan bij te dragen keurde de Vlaamse Regering de tweede ronde voor de oproep van het lokaal activeringspact, goed.
Lees hoe je een aanvraag indient en schrijf je tijdig in voor de infosessie.
18 juni 2024 - Bezorg tijdig het attest einde leerweg (C91) aan cursisten met een vrijstelling
Cursisten met een vrijstelling ondervinden problemen met hun werkloosheidsuitkerig als hun vrijstelling verlopen is en ze geen C91 (Attest einde leerweg) indienen bij RVA. Druk voor cursisten met een vrijstelling daarom tijdig de C91 af in de Leerweg en bezorg hem aan de cursist.
28 mei 2024 - Wijziging 'gesprekken' met werkzoekenden
Om je optimaal te ondersteunen in de aanloop naar de wijziging van 'gesprekken', lanceerden we een extranetpagina. Deze pagina bundelt alle informatie (leeraanbod, inschrijven voor fysieke opleiding, ...) over deze wijziging en is bedoeld voor iedereen die gesprekken met werkzoekenden plant, beheert en opvolgt in MLP.
Lees welk leeraanbod we aanbieden en wat je voor 1 augustus best controleert.
24 mei 2024 - Proefproject in voorbereiding: 'Klanten waarvoor VDAB-aanbod uitgeput is'
We merken dat we niet iedereen kunnen helpen met het bestaande aanbod en daarom zijn we een marktverkenning gestart naar een dienstverlening voor werkzoekenden met het statuut ‘aanbod uitgeput’.
Als vervolg op een infosessie en een bevraging organiseerden we op 15 mei een online marktconsultatie bij geïnteresseerde organisaties ter voorbereiding van het proefproject ‘aanbod uitgeput’.
23 mei 2024 - Meer NT2-opleidingen zichtbaar in Mijn Loopbaan voor Partners
De weergave van de basisopleidingen NT2 in de tab inburgering - NT2 is gewijzigd.
22 mei 2024 - Klant met arbeidsbeperking: wat doe je als bemiddelaar (niet-OCMW, niet-GTB): stap 3 en stap 4 toegevoegd
De procedure 'Klant met arbeidsbeperking: wat doe je als bemiddelaar (niet-OCMW, niet-GTB)?' is aangevuld met 2 extra stappen.
Na stap 1 (relevante info noteren) en stap 2 (overleg met trusted advisor), registreer je je aanvraag (=stap 3) en volg je je aanvraag op (=stap 4). Lees meer op de pagina 'Klant met arbeidsbeperking: wat doe je als bemiddelaar (niet-OCMW, niet-GTB)?'
Opgelet! Deze wijzigingen gelden niet voor OCMW-begeleiders en GTB-bemiddelaars.
Op deze pagina
Op de hoogte blijven van deze pagina?
Op de hoogte blijven van de nieuwsberichten voor partners op deze pagina?
- Log in. Nog geen login? Lees hoe je toegang krijgt tot Extranet voor partners.
- Stel in je profiel in hoe vaak je mails met updates wil ontvangen (dagelijks of wekelijks)
- en volg deze pagina: klik rechtsbovenaan op het 'oogje'