Voor lokale besturen

Op deze pagina's vind je alle info voor lokale besturen.

Nieuws

24 april 2025

Aantal werkzoekenden per gemeente die langer dan 2 jaar zijn ingeschreven bij VDAB als werkzoekende met een uitkeringsaanvraag (cat.00)

Per gemeente vind je in deze tabel de aantallen van de bij VDAB ingeschreven uitkeringsgerechtigde werkzoekenden (in de categorie 00) die langer dan 2 jaar werkzoekend zijn. Daarbij is een onderscheid gemaakt voor de groep 55+. 

We benadrukken dat deze cijfers indicatief zijn, omdat VDAB op dit ogenblik nog niet over de exacte aantallen van RVA beschikt. Maar we willen wel eenmalig tegemoet komen aan de vraag van lokale besturen om een inschatting te kunnen maken van het mogelijke potentieel dat bij de OCMW's op kortere termijn zou kunnen komen aankloppen voor een leefloon.

Contacteer de netwerkmanager voor je gemeente/regio

 

16 april 2025

Beleidsrapportage 2024

Ontdek in onze nieuwe Beleidsrapportage 2024 de belangrijkste resultaten van de samenwerking tussen VDAB en lokale besturen, inclusief een vergelijkende analyse van centrumsteden en inspirerende praktijkvoorbeelden voor de toekomst!

 

14 april 2025

Infosessie voor regisseurs sociale economie en werk

Op dinsdag 3 juni 2025 in de voormiddag organiseert VDAB een digitale infosessie voor de regisseurs sociale economie en werk. 

Wat komt aan bod?
  • toelichting over:
    • individueel maatwerk (IMW)
    • collectief maatwerk (CMW)
    • Bijzondere Tewerkstellingsondersteunende Maatregelen (BTOM's)
  • voorwaarden, aanvraagprocedure en evaluatie van deze maatregelen
  • Wie neemt wat op?
Praktisch?
  • Dinsdag 3 juni 2025 van 10 tot 12 uur.
  • De infosessie verloopt digitaal via Google Meet: je ontvangt een uitnodiging na inschrijving.
  • Inschrijven kan via dit inschrijvingsformulier.
    • Kan je niet aanwezig zijn, maar heb je wel interesse in de infosessie? Schrijf je dan ook in via het formulier en vink aan dat je de opname graag doorkrijgt.
    • Heb je een specifieke vraag, dan kan je dit ook op het formulier noteren.

Heb je nog algemene vraag rond deze infosessie, neem dan contact met Sean Maas (sean.maas@vdab.be) of Michèle Lonneville (michele.lonneville@vdab.be). 

 

26 februari 2025

VDAB-netwerkmanagers bezoeken lokale besturen in voorjaar 2025

De VDAB-netwerkmanagers lokale besturen brengen in voorjaar 2025 een bezoek aan de lokale besturen. Deze bezoeken kaderen in de voorbereidingen voor de vernieuwde samenwerkingsovereenkomsten die in 2026 ingaan. De afgelopen jaren is er al nauw samengewerkt om: 

  • de werkzaamheidsgraad te verhogen
  • dienstverlening te bieden aan werkzoekenden
  • werkgevers te ondersteunen 

VDAB wil deze succesvolle samenwerking graag voortzetten. Bekijk de begeleidende brief van de gedelegeerd bestuurder Wim Adriaens. 

Vragen? 

Contacteer de netwerkmanager voor je gemeente/regio

 

21 februari 2025

Samen met sectoren bouwen aan kansen voor niet-beroepsactieven? Schrijf je in voor de pitstop op 1 april!

In de speciale interactieve pitstop op 1 april kom je te weten wat sectoren willen doen naar niet-beroepsactieven. Onder impuls van de SERV slaan 23 sectorfondsen en professionals zoals jij de handen in elkaar om nieuwe inzichten te delen en samen te werken aan oplossingen.

Interactieve online netwerksessie

Deze interactieve netwerksessie verloopt via 'Spatial Chat': je gaat via een link naar een toegankelijke, digitale omgeving waarin je vrij kan bewegen tussen thematafels en in gesprek kunt gaan met sectorconsulenten en collega’s. Ontdek nieuwe initiatieven, bespreek uitdagingen en krijg praktische tips om het verschil te maken voor jouw doelgroep.

Nu al nieuwsgierig? 

Bekijk de video's van sectoren om je voor te bereiden.

Wanneer gaat de pitstop door?

De pitstop gaat door op 1 april 2025 van 10.00 tot 12.00 uur

Meer info en inschrijven

Lees meer of schrijf je meteen in

 

22 augustus 2024

Werk je niet met klantendossiers, maar wil je wel toegang tot extranet?

Werk je niet met klantendossiers, maar wil je wel toegang tot extranet? Vraag dan aan de administrator van je organisatie om voor jou een gebruikersprofiel aan te maken en je vervolgens de toegangsrechten 'Extranet-MLP' toe te kennen. Je krijgt meteen een mail ter bevestiging en kan daarna inloggen op extranet met Itsme of eID.

Lees hoe extranet werkt en hoe je mails met updates ontvangt.