Provincie en stad Antwerpen: routing voor klanten met leefloon in samenwerking met VDAB

Op deze pagina lees je als lokaal bestuur van provincie en stad Antwerpen hoe de routing voor klanten met leefloon in de samenwerking met VDAB verloopt.

 

Afspraken van VDAB met lokale besturen in verschillende regio's provincie en stad Antwerpen

Voor de samenwerking met lokale besturen in de regio’s Mechelen en Kempen heeft VDAB volgende afspraken gemaakt:

  • Voor nieuwe bij VDAB ingeschreven OCMW-klanten: VDAB bezorgt aan elk OCMW in de regio’s Mechelen en Kempen een beveiligde lijst met de nieuw ingeschreven OCMW-klanten, met de vraag om aan te geven wie deze klanten zal activeren.
  • Klanten waarvoor VDAB de activering aanvraagt waarvoor 3 weken zijn verstreken sinds de verzending van de lijst en het OCMW heeft niet aangegeven dat ze deze klant gaan activeren: zie de stappen van de activering hieronder.

Opgelet! Andere afspraken voor een aantal OCMW's

Met een aantal OCMW's (waaronder de Dienst Activering van Stad Antwerpen) zijn andere afspraken gemaakt: zij vragen via Mijn Loopbaan voor Partners aan VDAB om de klant te activeren. Deze manier van werken is tijdsbesparend voor het OCMW en VDAB.

Stappen in de bemiddeling bij VDAB 

De bemiddeling bij VDAB verloopt volgens deze stappen:

Stap 1: VDAB schat klanten in en wijst ze toe aan het best passende team.

Stap 2: Een VDAB-bemiddelaar (van een sectoraal team of een team Intensieve Dienstverlening):

  • nodigt de klant uit om in te schatten wat er nodig is om werk te vinden.
  • volgt de klant tijdens zijn traject verder op.

Veelgestelde vragen

Wat als een OCMW-klant een vraag naar dienstverlening doet via de Servicelijn of Basisdienstverlening van VDAB?

Dan wordt altijd eerst nagekeken of het OCMW een vraag naar activering door VDAB heeft gesteld.

Wat als de VDAB-bemiddelaar een ander/langer traject naar werk nodig acht dan de OCMW-trajectbegeleider?

In eerste instantie gaan beiden op zoek naar consensus. Indien er geen consensus kan bereikt worden, dan wordt de bemiddeling terug overgedragen naar het OCMW.

Wat als de OCMW-klant aangeeft niet te willen werken of niet meewerkt aan het traject naar werk?

Dan gebeurt er transmissie naar het OCMW zodat het OCMW de nodige stappen kan zetten.

Nog vragen?

Neem contact op met je contactpersoon bij VDAB.

VDAB organiseerde in juni 2022 een webinar voor lokale besturen

VDAB provincie Antwerpen organiseerde op 17 juni 2022 een webinar voor medewerkers van de lokale besturen over de dienstverlening naar Oekraïners binnen VDAB provincie Antwerpen.

Presentatie vertoond op het webinar

Opname van het webinar

  • Wil je graag de opname van het webinar bekijken? Stuur een mailtje met titel 'Opname webinar 17 juni' naar greet.jacops@vdab.be en wij bezorgen jou de link.

Op deze pagina