Nieuws voor jou als partner
Je vindt hier nieuws voor jou als partner van VDAB.
31 oktober - Workshops in Work Out Room in november
In de Work Out Room kijkt VDAB samen met partners, werkgevers, HR-professionals en dienstverleners vooruit naar de toekomst van de arbeidsmarkt. In workshops onderzoeken we samen hoe je als organisatie of individu beter kan inspelen op veranderingen en strategische keuzes kan maken voor de toekomst.
In november presenteren we opnieuw inspirerende sessies en workshops.
Workshop 14 november: AI bewust inzetten – met Hana Van Elst
Een van de hoogtepunten in de workshops van november is de interactieve workshop 'AI bewust inzetten' op 14 november in Leuven, begeleid door Hana Van Elst, arbeidspsychologe, lector en onderzoeker aan UCLL.
Arificiële Intelligentie is overal, maar hoe gebruik je het bewust – als individu én binnen je organisatie?
Deze sessie biedt concrete handvatten om de mogelijkheden en grenzen van artificiële intelligentie te verkennen.
29 oktober - Minder post, meer digitaal: eerste stap voor afsprakenbundels en betaaloverzichten
Sinds 21 oktober ontvangen verplicht ingeschreven werkzoekenden met een communicatievoorkeur ‘digitaal’ al onze communicatie digitaal via hun VDAB-profiel. Dit geldt ook voor aangetekende afsprakenbundels en betaaloverzichten bij opleidingen, werkplekleren en wijk-werken.
28 oktober - Nieuwe ministeriële besluiten: impact op tewerkstellingsondersteunende maatregelen
Op 6 oktober werden er drie nieuwe ministeriële besluiten gepubliceerd over de tewerkstellingsondersteunende maatregelen. Deze besluiten hebben een impact op de criteria voor de toekenning van Individueel en Collectief Maatwerk en bepaalde Bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregelen (BTOM).
27 oktober 2025 - Hervorming beroepsinschakelingstijd (BIT): gebruik het nieuwe BIT-formulier
Vanaf 1 maart 2026 verandert de beroepsinschakelingstijd (BIT), met directe gevolgen voor jongeren die een inschakelingsuitkering (BIU) aanvragen bij de RVA.
De belangrijkste wijziging is de verkorting van de vereiste BIT van 310 naar 156 dagen. Dat beïnvloedt de evaluatieprocedure en de voorwaarden voor een positieve beoordeling.
Gebruik het nieuwe BIT-formulier
Het BIT - formulier dat jij als partner moet invullen om feedback te geven aan VDAB is gewijzigd. Gebruik vanaf nu het nieuwe formulier.
Meer info en het nieuwe formulier vind je op de pagina over BIT.
De draaiboeken worden binnenkort aangepast.
23 oktober 2025 - Nieuw op extranet: uitgebreide info over categorieën werkzoekenden
We hebben de info over categorieën werkzoekenden (werksituaties) op extranet sterk uitgebreid:
- je vindt een overzicht van de verplicht en vrij ingeschreven categorieën
- per categorie uitleg over betekenis voor de klant en zijn dienstverlening en wat er eventueel van jou wordt verwacht
16 oktober 2025 - Toeleidingsafspraken veranderen pas vanaf 4 november in Toeleidingsgesprekken
UITGESTELD: 'Toeleidingsafspraken' veranderen pas vanaf 4 november in 'toeleidingsgesprekken'.
De toeleidingsafspraak maakt vanaf 21 oktober vanaf 4 november deel uit van ‘gesprekken’ en heet dan ‘toeleidingsgesprek’. Zo wordt het gespreksoverzicht van een klantendossier vollediger en transparanter.
Toeleidingsafspraken die al gepland zijn, worden automatisch omgezet naar toeleidingsgesprekken. Ook aangetekende toeleidingsafspraken worden omgezet naar ‘gewone’ toeleidingsgesprekken.
9 oktober 2025 - Sluitingsdagen VDAB-locaties voor 2026
Wil je een klant doorverwijzen naar een VDAB-locatie? Of werk jij in een VDAB-gebouw? Dan weet je graag vooraf wanneer een VDAB-gebouw gesloten is. Wij verzamelden voor 2026 per regio de jaarkalenders van VDAB-locaties met alle sluitingsdagen.
Ook in 2026 is er geen collectieve zomersluiting. Enkel tussen Kerstmis en Nieuwjaar blijven de opleidingscentra gesloten.
23 september 2025 - Hervorming van de individuele beroepsopleiding (IBO)
Op vrijdag 19 september 2025 keurde de Vlaamse regering de nota goed voor hervorming van de individuele beroepsopleiding (IBO) in januari 2026.
Deze hervorming brengt veranderingen mee voor VDAB- en partnerbemiddelaars, werkgevers en cursisten.
23 september 2025 - Verbeteringen bij het aanmaken van Competentierapporten
Sinds 26 augustus zijn er twee verbeteringen aan de toepassing Competentierapporten in het Klantendossier. Er gebeurt een extra controle op het inschrijvings-ID of contractnummer en een adres toevoegen wordt gebruiksvriendelijker.
11 september 2025 - VDAB en partners organiseren op 30-09 de 3e editie van JOBOP in Vilvoorde
VDAB, 12 lokale besturen en Aviato slaan op dinsdag 30 september opnieuw de handen in elkaar voor de derde editie van JOBOP: het moment waarop werkzoekenden rechtstreeks in contact komen met 100 werkgevers en opleidingsverstrekkers.
9 september 2025 - VDAB en partners informeerden al 25.000 werkzoekenden over de beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd
Vanaf half september stuurt de RVA de eerste brieven uit over het einde van de uitkeringen. Lees hoe VDAB samen met jou als partner de komende periode een versnelling hoger schakelen om de betrokken werkzoekenden zo goed mogelijk te ondersteunen.
6 augustus 2025 - Blanco scherm en leeg dashboard in Klantendossier?
Sommige bemiddelaars krijgen een leeg dashboard of blanco scherm te zien in Klantendossier. We werken aan een oplossing. Gebruik in de tussentijd de toetsencombinatie Ctrl+F5 om het probleem te verhelpen.
6 augustus 2025 - Voor OCMW-begeleiders: vanaf 12 augustus categorie (werksituatie) opnieuw aanpasbaar
OCMW-begeleiders kunnen vanaf 12 augustus in Klantendossier opnieuw zelf de categorie (werksituatie) van een werkzoekende met een leefloon aanpassen, mits toestemming van de klant. Een correcte herinschrijving is belangrijk om de rechten op uitkeringen van klanten met een leefloon te waarborgen.
Wat je mag wijzigen en naar welke categorie/werksituatie, lees je in de nieuwe richtlijn.
31 juli 2025 - Update - Beperking van werkloosheidsuitkeringen in de tijd
De richtlijnen van 'Beperking van werkloosheidsuitkeringen in de tijd: wat doe je als bemiddelaar?' hebben een update gekregen:
- Wanneer de werkzoekende officieel geïnformeerd is door RVA via een bericht over de datum van stopzetting van zijn uitkering, kan het lopend traject van de klant eventueel aangepast of gewijzigd worden. Lees wat dat concreet voor je dienstverlening betekent.
- Gespreksleidraad: Bereid je gesprekken voor met de de gespreksleidraad.
- Flyer: Geef je klant de juiste contacten mee via een invulbare flyer.
30 juli 2025 - Samen sterk in kwaliteit: jouw rol als VDAB-partner
We blijven samen focussen op kwaliteit, maar de manier waarop we samenwerken rond opvolging verandert: vanaf januari 2026 krijg je per project een vast VDAB-aanspreekpunt – en vragen we hetzelfde van jou. Zo houden we de lijnen kort en de samenwerking sterk.
Lees hoe we samen werken aan een kwaliteitsvolle dienstverlening
25 juli 2025 - Vlaamse regering keurt conceptnota ‘Indicering en toeleiding sociale economie’ goed
Op 22 juli 2025 nam de Vlaamse regering de conceptnota ‘Indicering en toeleiding sociale economie’ aan.
24 juli 2025 - Link naar de kiosk-toepassing is gewijzigd
De link naar de kiosk-toepassing is gewijzigd.
Waar vind je de nieuwe link?
Je vindt de link naar de kiosk-toepassing:
- ofwel na inloggen op extranet: via het menu van extranet in de menubalk.
- ofwel op de pagina over kiosken (bereikbaar na inloggen)
17 juli 2025 - ICF Opleidingen zijn vernieuwd
De ICF-opleidingen zijn vernieuwd om nog beter aan te sluiten bij de behoeften van de groeiende groep professionals die met ICF werken.
15 juli 2025 - Wijzigingen richtlijnen documenten werkplekleren
Wanneer een document, dat je verplicht dient te bewaren, digitaal ondertekend is met e-ID dan dien je dit voortaan enkel te bewaren in het digitale Klantendossier onder de flap Begeleiding >Traject.
Specifieke wijziging voor Syntra in verband met stagecontracten
Syntra gebruikt voor werkzoekende cursisten die via VDAB worden doorgestuurd vanaf nu ook de eigen stagecontracten. Dit zorgt voor eenvoudigere administratie en een duidelijker proces.
2 juli 2025 - Nieuwe manier van printen in VDAB-gebouwen
Vanaf 1 juli verandert de manier waarop je kan printen en kopieren op de printers van Konica Minolta in onze VDAB-gebouwen. Vanaf 15 juli wordt de oude methode met login en paswoord gedeactiveerd.
Opgelet! Onderstaande werkwijze is enkel van toepassing op VDAB-gebouwen, niet op gebouwen van de Vlaamse Overheid zoals Conscience, Belpaire,... en de Vlaamse Administratieve Centra (VAC's).
1 juli 2025 - VCA-B: Hoe leid je toe naar opleiding en examen?
Werkzoekenden die solliciteren op vacatures waarvoor een VCA-B attest gevraagd wordt of werkzoekenden die aan de slag gaan in specifieke jobs waarvoor zij een VCA-B attest nodig hebben, kunnen opleiding volgen en deelnemen aan het VCA-examen dat VDAB in samenwerking met opleidingpartners organiseert.
Lees hoe je een klant toeleidt naar opleiding en examen VCA-B.
30 juni 2025 - Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd: wat doe je als partnerbemiddelaar?
Binnenkort verandert de wetgeving rond de uitkering van werkzoekenden. Het is belangrijk dat elke uitkeringsgerechtigde werkzoekende hierover voldoende over geïnformeerd is.
VDAB en zijn partners spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van werkzoekenden. Daarom willen we al onze klanten aanspreken tijdens een individueel gesprek, zonder concrete uitspraken te doen over de regelgeving die op hen van toepassing is.
De nieuwe regels moeten nog vorm krijgen en daarna in het parlement worden goedgekeurd. Voor vragen over de individuele situatie van een werkzoekende, verwijzen we door naar de RVA of uitbetalingsinstellingen.
Het is de eigenaar van het klantendossier die het gesprek zal voorbereiden en uitvoeren. Sta jij als bemiddelaar aangeduid in het klantendossier, dan vragen we jou om deze taak op te nemen.
Hoe je hierbij te werk gaat lees je op de nieuwe pagina 'Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd: wat doe je als partnerbemiddelaar?'
18 juni 2025 - Voor GTB en OCMW: Verbeteringen DGS- en TOM-diensten
We hebben in Klantendossier de DGS- en TOM-diensten in Klantendossier verbeterd om alle betrokkenen beter inzicht te geven in de status van een aanvraag. We hebben de statussen preciezer gedefinieerd en wanneer een dossier in wacht staat is de reden daarvoor nu zichtbaar. Door deze wijzigingen kunnen we knelpunten sneller en gerichter aanpakken.
Wat betekent dit voor jou als GTB-er en OCMW-begeleider?
De status is van een aanvraag is beter zichtbaar voor jou en je collega's.
Wat moet je vanaf nu doen?
Vanaf nu moet je:
- bij elke aanvraag de status 'aangevraagd' aanduiden
- bij elke annulatie ook de 'reden voor annulatie' aangeven
17 juni 2025 - Voor onderwijspartners: werk je klantendossiers tijdig en correct af vóór de zomervakantie
De zomervakantie komt eraan. Om de uitkeringen van onze klanten niet in het gedrang te brengen, moet je vóór de zomervakantie je VDAB-klantendossiers correct en volledig afwerken.
Wat breng je in orde?
- Opleidings- en stagelijnen: Zorg dat alle lijnen correct en volledig zijn geregistreerd.
- Vervolgopleidingen: Noteer geplande vervolgopleidingen tijdig in het systeem.
- Leerweg: Sluit de leerweg correct af waar nodig.
- C91-attesten: Bezorg de attesten einde leerweg (C91) op tijd.
13 juni 2025 - Vanaf 16 juni gaan de wijzigingen in verband met Klantendossier in
Vanaf 16 juni werken we met het nieuwe profiel voor de burger & het Klantendossier.
Nieuwe gedetailleerde info over deze wijzigingen en ondersteuning om te helpen bij deze omschakeling vind je op de pagina 'Nieuw profiel voor de burger & Klantendossier: ondersteuning voor jou als partner'
6 juni 2025 - Reminder: Sla competentierapporten op vóór 13 juni om 17 uur
Vanaf 16 juni 2025 werken we met het nieuwe profiel voor de burger & het Klantendossier. Deze vernieuwingen hebben ook een impact op de competentierapporten.
We vragen je om vóór 13 juni om 17 uur alle competentierapporten in Mijn Loopbaan voor Partners te controleren. Rapporten die je wil behouden en nog de status 'blanco' of 'tijdelijk' hebben, werk je af en sla je definitief op.
Competentierapporten die op 13 juni vóór 17 uur niet opgeslagen zijn en nog de status ‘blanco’ of ‘tijdelijk’ hebben, worden niet overgezet naar 'Klantendossier'. Je zal een nieuw competentierapport moeten aanmaken.
Meer over competentierapporten
19 mei 2025 - Wij verhuizen op 27 mei
Onze collega's bereiden momenteel de verhuis voor naar het duurzame Hendrik Consciencegebouw, vlakbij het Noordstation in Brussel.
Vanaf 27 mei zijn de nieuwe contactgegevens van onze centrale diensten: Hendrik Consciencegebouw - Koning Albert II-laan 15 bus 514, 1210 Brussel.
9 mei 2025 - Competentierapporten in MLP: sla ze op vóór 13 juni om 17 uur
Vanaf 16 juni 2025 werken we met het nieuwe profiel voor de burger & het Klantendossier. Deze vernieuwingen hebben ook een impact op de competentierapporten.
Sla de competentieprofielen in MLP die je wil behouden op, vóór 13 juni om 17 uur
We vragen je om vóór 13 juni om 17 uur alle competentierapporten in Mijn Loopbaan voor Partners te controleren en degene die je wil behouden en nog de status 'blanco' of 'tijdelijk' hebben, af te werken en definitief op te slaan.
Waarom?
- Alleen competentierapporten die vóór 13 juni 2025 om 17 uur in Mijn Loopbaan voor Partners definitief zijn opgeslagen, zullen overgezet worden naar de nieuwe toepassing 'Klantendossier'. Ze kunnen daarna niet meer gewijzigd of verwijderd worden.
- Competentierapporten die op 13 juni vóór 17 uur niet opgeslagen zijn en nog de status ‘blanco’ of ‘tijdelijk’ hebben, zullen niet overgezet worden naar de nieuwe toepassing 'Klantendossier'. Ze worden verwijderd en je zal een nieuw competentierapport moeten aanmaken in de toepassing 'Klantendossier'.
Meer over competentierapporten
5 mei 2025 - Nieuw profiel & Klantendossier: ondersteuningsmateriaal is aangevuld
Het ondersteuningsmateriaal in verband met 'Nieuw profiel voor de burger & Klantendossier' werd aangevuld met:
- Opname van het webinar
- Vragenuurtjes voor leidinggevenden
- Vragenuurtjes voor bemiddelaars vanaf 16 juni
- Instructvideo's: 'Nieuw profiel en mijn beroepen' en 'Competentierapporten'
- Promofilmpje
- Veelgestelde vragen
Ga naar de pagina 'Nieuw profiel voor de burger & Klantendossier'
23 april 2025 - Nieuwe contractduur opleidingen – Belangrijk voor Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO) en Syntra
Vanaf 1 september 2025 past VDAB de contractduur van opleidingen aan, zodat die overeenstemt met de effectieve intensiteit van het traject.
Na uitvoerig overleg met onderwijspartners wordt de volgende berekening toegepast: boven op de lesuren wordt 20% verwerkingstijd gerekend (uitgezonderd voor Syntra). VDAB is zich bewust van de impact en staat open voor overleg over de aanpassing van trajecten.
9 april 2025 - VDAB verhuist
In mei 2025 verhuizen we naar het duurzame Hendrik Consciencegebouw, vlakbij het Noordstation in Brussel.
Wij zullen de gebouwen in de Keizerslaan en de Gasthuisstraat in Brussel verlaten.
Vanaf 27 mei zijn de nieuwe contactgegevens van onze centrale diensten: Hendrik Consciencegebouw - Koning Albert II-laan 15 bus 514, 1210 Brussel.
19 maart 2025 - Beperking werkloosheidsuitkering in tijd?
Federaal minister van Werk, David Clarinval, kondigde aan dat werkloosheidsuitkeringen beperkt zouden worden tot maximum 2 jaar - ook voor wie een opleiding tot een knelpuntberoep volgt of in een langlopend begeleidingstraject zit. Dit roept veel vragen op, vooral bij werkzoekenden die langlopende (knelpunt)opleidingen volgen, zoals verpleegkunde of onderwijs.
19 maart 2025 - Reminder: Kick-off Klantendossier: webinar en pitstop
In juni 2025 komt er een belangrijke update van onze IT-systemen. Dat heeft een impact op burgers, werkgevers, VDAB-medewerkers en ook op jou als partner van VDAB. Burgers krijgen een nieuw profiel op vdab.be. De tool Mijn Loopbaan voor Partners wordt vernieuwd en zal dan Klantendossier heten.
- Tijdens een webinar op 22 april van 10 tot 11 uur, ontdek je er meer over. De link naar het webinar en alle informatie over deze verandering vind je op de extranetpagina 'Nieuw profiel voor de burger & Klantendossier: impact en ondersteuning voor jou als partner'. We vullen die pagina regelmatig aan met updates en meer ondersteuningsaanbod.
- Op een pitstop op 24 juni van 9 tot 10 uur speciaal voor partners, krijg je nog meer uitleg en kan je vragen stellen. Schrijf je in voor de pitstop.
10 maart 2025 - Gesprekswizard: wijzigingen vanaf 11 maart
Werk je met de gesprekswizard? Vanaf 11 maart wijzigen een aantal zaken bij het gebruik van de wizard:
- We werken vanaf 11 maart met een nieuwe gesprekssoort: het 'dienstverleningsgesprek' waarmee je specifieke feiten, events of onderwerpen kan bespreken met werkzoekenden met verplichtingen.
- Vanaf 11 maart is het in bepaalde gevallen mogelijk om een gesprek te herhalen.
- Om een nog meer sluitende opvolging van klanten te verzekeren, moet je vanaf 11 maart ook binnen de 10 dagen afwerken én een volgend gesprek inplannen via de actieknop Plan gesprek opnieuw in.
Pitstop op 25 maart
Wil je weten hoe je met deze wijzigingen in de Gesprekswizard werkt? Schrijf je in voor de pitstop van 25 maart ‘Plannen, beheren en opvolgen van gesprekken in kader van de dienstverlening - deel 2’ waarin we dieper ingaan op de nieuwe werkwijzen. Je krijgt alle ruimte om vragen te stellen.
Meer info
- Via de pagina Wijziging in verband met 'Gesprekken met werkzoekenden' kan je nu het filmpje 'Herhalen van gesprekken' bekijken.
- Vanaf 11 maart vind je de richtlijnen over het dienstverleningsgesprek en herhalen van gesprekken op de pagina’s:
Opgelet! Enkel als je werkt in kader van deze samenwerkingen, werk je met de gesprekswizard.
4 maart 2025 - Voor loopbaancentra: tijdelijke bewarende maatregel loopbaancheques
De Vlaamse Regering heeft beslist om een besparing door te voeren op het budget voor de loopbaancheques.
Hierdoor wordt het aantal per maand uitgegeven loopbaancheques beperkt.
28 februari 2025 - Bewijs aangetekende zending: wijziging
Om juridisch sluitend te werken, beoordeelt de Controledienst van VDAB (CoDi) bij elke transmissie of alle bewijslast aanwezig is. Vanaf 1 maart 2025 moet bij afwezigheid op een aangetekend gesprek het afgiftebewijs van Bpost (=verzendbewijs) met de nodige gegevens opgeladen zijn in het dossier van de klant vóór je de bemiddelingsaanvraag doet. Tot 31 maart geldt er nog een tijdelijke overgangsmaatregel.
28 februari 2025 - Wat doe je bij agressie?
Een klant die agressief is, heeft dezelfde rechten en plichten als elke andere werkzoekende. Vanaf nu meld je elk incident ook aan de VDAB-preventiedienst.
Lees wat je precies doet bij een incident.
20 februari 2025 - Staking NMBS en gesprekken met klanten
Vanaf vrijdag 21 februari zijn er aangekondigde stakingen bij de NMBS met een beperkte dienstverlening tot gevolg. Dit kan invloed hebben op de aanwezigheid van klanten bij geplande gesprekken.
18 februari 2025 - Kick-off Klantendossier: webinar en pitstop
In juni 2025 ondergaan de IT-systemen van VDAB een grote verandering om beter in te spelen op de noden van onze snel veranderende arbeidsmarkt. We schakelen over van een statische competentietaal (Competent 1.0-standaard) naar een dynamische competentietaal (Competent 2.0-standaard). Dit heeft een impact op burgers, werkgevers, VDAB-medewerkers en op jullie als partner van VDAB.
- Tijdens een webinar op 22 april van 10 tot 11 uur, ontdek je er meer over. De link naar het webinar en alle informatie over deze verandering vind je op de nieuwe extranetpagina 'Competent 2.0 en vernieuwd Klantendossier: impact en ondersteuning voor jou als partner'. We vullen die pagina regelmatig aan met updates en meer ondersteuningsaanbod.
- Op 24 juni van 9 tot 10 uur organiseren we ook een pitstop. Schrijf je in voor de pitstop.
13 februari 2025 - Vrijstelling van beschikbaarheid
Heeft je klant een vrijstelling van beschikbaarheid nodig om een niet-erkende opleiding, studie of stage (VOSS) te volgen en ben je eigenaar van het dossier? Volg dan de aangepaste richtlijn over aanvraag en opvolging van de vrijstelling.
3 februari 2025 - IBO-premie geïndexeerd sinds 1 februari 2025
Vanaf 1 februari gaat de IBO-premie naar omhoog en stijgen ook de loonschalen waarop de factuur van de werkgever gebaseerd is.
Op deze pagina
Op de hoogte blijven van deze pagina?
Op de hoogte blijven van de nieuwsberichten voor partners op deze pagina?
- Log in. Nog geen login? Lees hoe je toegang krijgt tot Extranet voor partners.
- Stel in je profiel in hoe vaak je mails met updates wil ontvangen (dagelijks of wekelijks)
- en volg deze pagina: klik rechtsbovenaan op het 'oogje'