Nieuw profiel voor de burger & Klantendossier: ondersteuning voor jou als partner

In juni 2025 gebeuren er belangrijke updates van onze IT-systemen. Dat heeft een impact op burgers, werkgevers, VDAB-medewerkers en ook op jou als partner van VDAB. Burgers kregen ondertussen al een nieuw profiel op vdab.be. De tool Mijn Loopbaan voor Partners is alvast vernieuwd en heet nu Klantendossier. Aan de bemiddelingsprocessen is er niets veranderd. Na 14-6 zetten we verdere stappen naar de nieuwe, dynamische Competent 2.0-standaard.

Je vindt op deze pagina:

  • wat je moet weten over deze verandering
  • wat je moet doen
  • op welke ondersteuningsaanbod je beroep kan doen

We vullen deze pagina regelmatig aan.

 

Wat houden deze veranderingen in?

  • We willen gebruiksvriendelijke toepassingen aanbieden aan onze klanten. Voor de burger hebben we daarom sinds 14-6 alvast een vernieuwd en overzichtelijk profiel op één pagina gebouwd.
  • Omdat beroepen en vaardigheden voortdurend veranderen, maken we in juni nog verder de overstap naar een dynamische Competentstandaard die regelmatig updates krijgt en aangevuld wordt met nieuwe beroepen.

Wat betekent dit voor jou als partner?

Sinds de lancering op 16 juni werkt elke partnermedewerker die Mijn Loopbaan voor Partners gebruikte, in het 'Klantendossier' met daarin het nieuwe profiel voor de burger.

Het betreft vooral verbeteringen aan de tools. Aan de bemiddelingsprocessen is er niets veranderd. 

Ben je leidinggevende?

De bedoeling is dat ook jij kan werken met het nieuwe profiel voor de burger en het Klantendossier, zodat je je medewerkers hierbij kan ondersteunen. 

Toon minder - Klap open

Problemen die je kan ondervinden sinds de omschakeling

Mogelijk traag laden of oude dossiers zichtbaar

De IT-update van 14-6 veroorzaakt een paar ongemakken:

  • Het kan zijn dat in Klantendossier bepaalde zaken traag of niet laden, bijvoorbeeld de banner bovenaan. We proberen dit zo snel mogelijk op te lossen.
  • In het 'Dashboard Opvolging klanten' zien veel bemiddelaars plots oude dossiers. Je mag deze dossiers gewoon wegklikken. We onderzoeken hoe dit komt. 

Enkel voor specifieke partners: tijdelijk probleem bij invullen eindadvies

Moet jij een eindadvies opmaken voor je klant? Vanaf 14-6 kan je door een technisch prbleem tijdelijk maar 250 (in plaats van 2000) karakters invullen in het eindadvies. We werken eraan om het op te lossen. We houden je hier op de hoogte.

Lees wat je doet zolang het probleem niet is opgelost.

Andere problemen? Bekijk eerst de veelgestelde vragen en geef indien nog nodig, je probleem door

Bekijk eerst de Veelgestelde vragen en geef dan je probleem door of stel je vraag aan onze experten. Hou ook zeker de in de gaten.

Wat is er vanaf 16-6 veranderd?

Veranderingen in terminologie

  • Mijn 'Loopbaan voor Partners(MLP)' zal vanaf dan voor jou als partner 'Klantendossier' heten.
  • 'Cv' wordt 'Profiel'

Het navigatiemenu in Klantendossier is gewijzigd

  • Je vindt de tabs in het menu aan de linkerzijde in plaats van bovenaan.
  • Deze tabs zijn veranderd:
    • De tab 'Profiel en Gewenste jobs' is veranderd in de tab 'Profiel' en de tab 'Mijn beroepen' aan de linkerzijde. Ze zien er anders uit en hebben nieuwe velden.
    • De tab 'Persoonsgegevens' is verdwenen en vervangen door de link 'Persoonsgegevens en voorkeuren'.
    • De subtab 'Nieuwe dienstverlening' is nu 'Dienstverlening'.
    • Onder 'Dienstverlening' heet Services nu 'Diensten'.
    • Onder de nieuwe tab 'Competentieontwikkeling' is er de nieuwe tab 'Competentierapporten' en de tabs 'Vermindering inschrijvingsgeld kunstonderwijs', 'Vrijstellingen' en 'CVO/ligo CBE'.
  • De andere tabs zijn niet gewijzigd.

Profiel in Klantendossier

'Wat is een goed ingevuld profiel?' en 'Welke rubrieken overloop je met je klant?' vind je op de pagina 'Profiel in Klantendossier'.

Mijn Beroepen in Klantendossier

'Hoe de beroepentegels gebruiken?' vind je op de pagina 'Mijn beroepen in Klantendossier'

Competentierapporten in Klantendossier

  • Je vindt in het Klantendossier via 'Competentieontwikkeling' en dan via 'Competentierapporten' een nieuwe manier om competentierapporten te maken.
  • Rapporten die je vóór 13 juni, 17:00 uur definitief hebt opgeslagen, werden omgezet naar PDF en vind je bij 'Competentierapporten'. Rapporten die je niet voor dat tijdsstip hebt opgeslagen, zijn verwijderd.

Meer info

Taalbeoordeling volgens een 6-puntenschaal

  • De taalbeoordeling verfijnt van een 4- naar een 6-puntenschaal.
  • Deze nieuwe indeling sluit aan bij het Europees Referentiekader (ERK) en focust op wat iemand al kan.

Meer info

Wat is er nog veranderd?

Verder zijn er vanaf 14-6 een aantal verbeteringen die los staan van de wijzigingen in verband met Profiel en Mijn beroepen in Klantendossier:

Vereenvoudigde doorverwijslijn

De procedure voor doorverwijzingen gestroomlijnd:

  • Geen pop-up meer: Als je een dossier opzoekt, verschijnt er geen pop-up scherm meer met de keuze om het dossier te raadplegen, aan te melden of af te melden. Je kan onmiddellijk het dossier raadplegen.
  • Aan- of afmelden': Het aan- of afmelden van een klant gebeurt nu via de 'Begeleiding' in het navigatiemenu aan de linkerzijde en dan bovenaan in de eerste tab 'Stappen naar werk'. 

Meer info

Vanaf 14-6 publiceren we de aangepaste handleiding 'Doorverwijzing afwerken' 

Knop 'Start bemiddelingsproces'

Voor het afwerken van afspraken bij 'Diensten' (=services) zijn er enkele visuele aanpassingen: 

De knop Start bemiddelingsproces vind je bijvoorbeeld nu enkel nog bij de tab 'Dienstverlening' bij 'Diensten', de nieuwe naam voor 'Services’. Die knop stond voorheen ook onderaan bij het afwerken van de eerste afspraak, maar is daar nu weggehaald.

OLA verdwenen

Vanaf 9-6 is de OLA (Online Assistent) verdwenen. Dit betekent dat je geen signaal meer ontvangt bij ontbrekende gegevens in het dossier van een klant. 

Meer info

Voor OCMW-medewerkers

Specifiek voor OCMW-medewerkers zijn er nog andere belangrijke veranderingen: je leest ze in dit nieuwsbericht.

Wat betekent dit voor burgers en werkgevers?

We willen gebruiksvriendelijke toepassingen aanbieden aan onze klanten. 

  • Iedere burger krijgt op vdab.be een vernieuwd en overzichtelijk profiel op één pagina, in een modern en fris ontwerp. Er zijn ook een aantal nieuwe functionaliteiten in dat burgerprofiel zodat klanten hun loopbaan nog meer zelf kunnen vormgeven. De burger kan in het nieuwe profiel bijvoorbeeld aangeven welke beroepen hij wil leren en verkennen.  
  • Werkgevers gebruiken de applicatie 'Vind een Werknemer' bij hun zoektocht naar de juiste kandidaat. Momenteel heeft de toepassing al een andere look en feel. Werkgevers zullen vanaf juni ook gebruik kunnen maken van de vernieuwde competent 2.0-beroepen in de filters.

Meer info op vdab.be

Ondersteuning voor jou als partner

Nieuwe en aangepaste pagina's, handleidingen en draaiboeken

Volgende nieuwe pagina's beschikbaar:

Vanaf 16-6 passen we zo snel mogelijk alle pagina's, handleidingen en draaiboeken op extranet aan.

Gebruik de checklist bij het eerste gesprek na de overschakeling

Tijdens het eerste gesprek met je klant na de overschakeling naar het nieuwe profiel, overloop je als bemiddelaar best een 'checklist' om te zien of alles goed is overgezet. Het is ook een kans om te bekijken of het profiel voldoende kwalitatief is. Je vindt de 'checklist' hieronder.

Klanten met jobdoelwit 'leerkracht'

Je gebruikt een aangepaste 'checklist onderwijs' voor klanten met jobdoelwit 'leerkracht' omdat de 'leerkrachtinfo' sterk verandert.  Je vindt de 'checklist onderwijs' hieronder.

 

Zie je de checklists hieronder niet? Log dan eerst in op extranet.

Vragenuurtjes voor bemiddelaars

Je kan aansluiten op een online vragenuurtje bij een expert over een specifiek thema op een specifiek tijdsstip om vragen te stellen of cases te bespreken.

Thema's en tijdstippen

  • over 'Profiel' en 'Mijn beroepen':
    • donderdag 19-06 om 13 - 14 uur
    • maandag 23-06 om 9 - 10 uur
    • woensdag 25-06 om 11 - 12 uur
    • donderdag 26-06 om 14 - 15 uur
  • over 'Werkgeversbenadering: Vind een werknemer en conversie van beroepen':
    • dinsdag 24-06 om 15 - 16 uur
  • over 'Competentierapporten':
    • dinsdag 17-06 om 13 - 14 uur
    • donderdag 19-06 om 11 - 12 uur
    • maandag 23-06 om 15 - 16 uur

Meld je aan via de googlemeet-link

Inschrijven is niet nodig, je meldt je aan via de googlemeet-link hieronder op het tijdsstip van het vragenuurtje dat jij kiest.

Zie je geen link? Log dan eerst in op extranet.

24 juni: pitstop

We organiseren een online pitstop op dinsdag 24 juni van 9 tot 10 uur.

Voor wie?

  • Voor medewerkers die met klantendossiers werken in de toepassing Klantendossier
  • Voor leidinggevenden

Opgelet: om technische en organisatorische redenen is het voor de pitstop aanbevolen dat je enkele collega's afvaardigt.   

Waar en wanneer?

online op 24 juni van 9 tot 10 uur

Kan je op 24 juni niet meevolgen? Je kan de opname van de pitstop opvragen bij het pitstopteam.

Inschrijven

Schrijf je in voor de pitstop 'Nieuw profiel voor burger & Klantendossier'.

Meer over pitstops

Lees meer over pitstops en hoe het werkt.

Bekijk de instructievideo's

Om je voor te bereiden kan je de instructievideo's bekijken. Je vindt ze hieronder.

Zie je geen links? Log dan eerst in op extranet.

Bekijk de opname van het webinar van 22 april

Op 22 april organiseerden we voor partners en VDAB-ers een webinar 'Kick-off 'Nieuw profiel' en 'Mijn beroepen' '  

Je kan de opname (her)bekijken via het filmpje hieronder.

Zie je geen filmpje? Log dan eerst in op extranet.

Gebruik de info voor werkzoekeden, leerkrachten en werkgevers

Op vdab.be is er over deze wijzigingen info beschikbaar:

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag?

Heb je een vraag? Stel je vraag aan onze experten. Zij bezorgen je zo snel mogelijk een antwoord.

Updates?

We verzamelen alle info en updates over de veranderingen in verband met deze veranderingen op deze pagina. Bezoek ze regelmatig of volg deze pagina om mails met updates te ontvangen.