Nieuw profiel voor de burger & Klantendossier: impact en ondersteuning voor jou als partner

In juni 2025 komt er een belangrijke update van onze IT-systemen. Dat heeft een impact op burgers, werkgevers, VDAB-medewerkers en ook op jou als partner van VDAB. Burgers krijgen een nieuw profiel op vdab.be. De tool Mijn Loopbaan voor Partners wordt vernieuwd en zal Klantendossier heten. Aan de bemiddelingsprocessen verandert er niets.

Tijdens een webinar op 22 april en een pitstop op 24 juni ontdek je er meer over.

We vullen deze pagina regelmatig aan met updates en meer ondersteuningsaanbod.

Wat houden deze veranderingen in?

  • We willen gebruiksvriendelijke toepassingen aanbieden aan onze klanten. Voor de burger bouwen we daarom een vernieuwd en overzichtelijk profiel op één pagina.
  • Competenties en beroepen zijn een van de hoekstenen van VDAB. Vanaf 2025 maken we de overstap naar de competent 2.0-standaard. Want beroepen en competenties veranderen voortdurend. Met de statische competent 1.0-standaard kunnen we onze gebruikers geen actuele concepten aanbieden die de veranderingen op de arbeidsmarkt volgen. Daarom schakelen we over naar een dynamische competent 2.0-standaard die regelmatig updates krijgt. Zo dragen we ook bij aan meer kwaliteitsvolle data waardoor we onze rol als dataregisseur beter kunnen opnemen. 

Wat betekent dit voor jou als partner?

Vanaf de lancering op 16 juni zal elke partnermedewerker die Mijn Loopbaan voor Partners gebruikt, werken in het 'Klantendossier' met daarin het vernieuwde profiel van de burger. Aan de bemiddelingsprocessen verandert er niets.

  • De belangrijkste verandering is dat Mijn Loopbaan voor Partners wordt vernieuwd met een nieuw profiel voor de burger en voor jou als partner dan 'Klantendossier' heet.
    • Dat vernieuwde dossier is intuïtiever en gebruiksvriendelijker, bijvoorbeeld taalbeoordeling in bulk wordt mogelijk.
    • Door de nieuwe functionaliteiten zijn er meer mogelijkheden om de klant te activeren.
  • Taalbeoordelingen werken dan van een 4- naar 6-puntenschaal, volgens het Europese referentiekader.
  • We gebruiken dan in het Klantendossier niet meer de term 'competenties', maar de termen 'vaardigheden en kennis'. Het competentierapport zal nog bestaan, maar met andere bewoordingen en wordt 2 keer per jaar geüpdatet.
  • Een nieuwe beroepenpagina die naast ‘beroepen die ik wil doen’, ook ‘beroepen die ik wil leren’ en ‘beroepen die ik wil verkennen’ en ook ‘beroepen die ik niet wil doen’ zal bevatten.

Ben je leidinggevende?

De bedoeling is dat ook jij kan werken met het nieuwe profiel voor de burger en het Klantendossier, zodat je je medewerkers hierbij kan ondersteunen.

Deze overstap in juni is een grote kans om klantendossiers systematisch te checken en de kwaliteit ervan te verbeteren. Als teamleider heb je hierin een sturende rol. 

Wat betekent dit voor burgers en werkgevers?

We willen gebruiksvriendelijke toepassingen aanbieden aan onze klanten. 

  • Iedere burger krijgt op vdab.be een vernieuwd en overzichtelijk profiel op één pagina, in een modern en fris ontwerp. Er zijn ook een aantal nieuwe functionaliteiten in dat burgerprofiel zodat klanten hun loopbaan nog meer zelf kunnen vormgeven. De burger kan in het nieuwe profiel bijvoorbeeld aangeven welke beroepen hij wil leren en verkennen.  
  • Werkgevers gebruiken de applicatie 'Vind een Werknemer' bij hun zoektocht naar de juiste kandidaat. Momenteel heeft de toepassing al een andere look en feel. Werkgevers zullen vanaf juni ook gebruik kunnen maken van de vernieuwde competent 2.0-beroepen in de filters. 

Blokkeer in je agenda: webinar en pitstop

Wat verandert er concreet? Welke ondersteuning is er voorzien? We organiseren een webinar en een pitstop: blokkeer 22 april en 24 juni in je agenda.

Webinar Kick-off nieuw profiel en 'Mijn beroepen' op 22 april van 10 tot 11 uur

We organiseren een webinar 'Kick-off nieuw profiel en 'Mijn beroepen' ' voor partners en VDAB-ers op dinsdag 22 april van 10 tot 11 uur.

Voor wie?

  • Voor medewerkers die met klantendossiers werken in Mijn Loopbaan voor Partners
  • Voor leidinggevenden

Tip: bekijk het webinar met je hele team. 

Waar en wanneer?

online op 22 april van tot 10 tot 11 uur

Kan je op 22 april niet meevolgen? Na het webinar vind je de opname van het webinar op deze pagina.

Aanmelden

Je meldt je aan via de link naar het webinar. 

De link naar het webinar vind je hieronder. 

Zie je geen link? Log dan eerst in.

 

Toon minder - Klap open

Pitstop op 24 juni van 9 tot 10 uur

We organiseren een online pitstop op dinsdag 24 juni van 9 tot 10 uur.

Voor wie?

  • Voor medewerkers die met klantendossiers werken in Mijn Loopbaan voor Partners
  • Voor leidinggevenden

Opgelet: om technische en organisatorische redenen is het voor de pitstop aanbevolen dat je enkele collega's afvaardigt.   

Waar en wanneer?

online op 24 juni van 9 tot 10 uur

Kan je op 24 juni niet meevolgen? Je kan de opname van de pitstop opvragen bij het pitstopteam.

Inschrijven

Schrijf je in voor de pitstop 'Nieuw profiel voor burger & Klantendossier'.

Meer over pitstops

Lees meer over pitstops en hoe het werkt.

Updates?

We verzamelen alle info en updates over de veranderingen in verband met deze veranderingen op deze pagina. Bezoek ze regelmatig of volg deze pagina om mails met updates te ontvangen.