Bestellen van de loopbaancheque door de burger

Op deze pagina lees je hoe de burger zijn loopbaancheque kan bestellen, wat het kost en wat hij kan doen als hij geen recht lijkt te hebben op een cheque.

Wie bestelt de cheque?

De burger vraagt zelf een loopbaancheque aan. 

Als de burger hulp nodig heeft bij het bestellen, kan hij contact opnemen met de VDAB-Servicelijn (0800 30 700). Als loopbaanbegeleider kijk je niet zelf in het VDAB-account van de burger om de cheque aan te vragen.

Hoeveel kost een cheque?

De burger betaalt voor zijn loopbaancheque een eigen bijdrage van 45 euro

Derdebetalersregeling

De burger kan voor de betaling van zijn eigen bijdrage een beroep doen op de derdebetalersregeling: hij kan zijn eigen bijdrage laten betalen of sponsoren door een organisatie of een persoon (een 'derde').

Deze 'derdebetaler' mag nooit een gemandateerd loopbaancentrum zijn.

Voorwaarden

Lees hier de voorwaarden voor een derdebetalersregeling in het BVR Loopbaanbegeleiding:

Werkgever als derdebetaler

Een derdebetaler kan ook de werkgever zijn. De regels rond derdebetaler moeten dan door de werkgever gerespecteerd worden en open en expliciet meegedeeld worden aan de werknemer.

Er mag op geen enkele manier druk uitgeoefend  worden op de burger om verplicht zijn recht op loopbaanbegeleiding op te nemen in het kader van bedrijfsprocessen waarvoor andere dienstverleningen zijn aangewezen.

Risico bij een derdebetalersregeling

Als een derde een deel van de kosten van de loopbaanbegeleiding betaalt, bestaat het risico dat deze derdebetaler de burger onder druk zet om de loopbaancheque te gebruiken in het eigenbelang van de derdebetaler. Als dat het geval is, wordt de vrije keuze van de burger niet gerespecteerd en spreken we van oneigenlijk gebruik van de loopbaancheque. 

Wat doe je?

Als loopbaanbegeleider heb je de deontologische plicht om na te gaan of de voorwaarden voor de derdebetalersregeling correct toegepast worden en de burger hierin bij te staan.

Hoe kan de burger de cheque bestellen?

Bestelwijze

De burger bestelt de cheque via zijn VDAB-account:

  1. inloggen op vdab.be
  2. vervolgens in het menu voor Oriënteren > Loopbaanbegeleiding kiezen
  3. dan rechts op de knop Bestel je loopbaancheque nu! klikken

Het achterliggende systeem checkt meteen of de klant in aanmerking komt of niet.

Nog geen VDAB-account?

Heeft de burger nog geen VDAB-account, dan kan hij met zijn rijksregisternummer een VDAB-account aanmaken: vdab.be.voordelen/account

Betaaltermijn

Na het bestellen verschijnt de betaalopdracht onmiddellijk op het scherm. De klant ontvangt ook een mail met de betaalgegevens

De klant heeft twee weken tijd om zijn eigen bijdrage te betalen, anders wordt bestelling geannuleerd.

De dag na de betaling is de loopbaancheque onmiddellijk en permanent beschikbaar in het VDAB-account van de klant.

Geen recht op een cheque?

Bij het bepalen van het recht op een loopbaancheque baseert VDAB zich op de databanken van de Federale en de Vlaamse overheid.

Hierbij kan het zijn dat:

  • er gegevens voor de burger ontbreken of deze gegevens foutief zijn en dan is het onmogelijk om zijn recht op de loopbaancheque te bepalen.
  • de burger een weigering ontvangt omdat hij niet in aanmerking komt

Toch aanspraak?

Denkt de burger toch aanspraak te maken op een loopbaancheque, dan kan hij:

  • via zijn VDAB-account melden dat het om een onterechte weigering gaat en hierover ook details meegeven. Deze opmerkingen komen rechtstreeks bij het team Loopbaanbegeleiding terecht, die de aanvraag verder behandelt.
  • contact opnemen met de Servicelijn: 0800 30 700 (gratis nummer).

Hoeveel cheques kan de burger bestellen?

De werkende burger kan maximaal twee loopbaancheques gedurende een periode van 6 jaar bestellen. Een eerste cheque geeft recht 4 uur loopbaanbegeleiding, een tweede cheque op 3 uur.

De burger kan deze twee cheques opnemen:

  • apart van elkaar: bij hetzelfde centrum of telkens bij een ander centrum. Tussen de twee cheques kan hij een korte of langere tijdsperiode laten, afhankelijk van zijn nood.
  • aansluitend op elkaar: als vervolg op de eerste cheque (wanneer die is afgesloten) kan hij de tweede aanvragen. Het resultaat is dat hij bij hetzelfde loopbaancentrum één langere begeleiding van 7 uur krijgt door de twee cheques te combineren.

Dit altijd binnen de zes jaar, te rekenen vanaf de datum van het eerste gesprek van de eerste cheque.

Waar vindt de burger de cheque terug?

De dag na betaling is de loopbaancheque beschikbaar in het VDAB-account van de burger: via de rubriek Documenten kan hij de cheque downloaden en doorsturen of afdrukken en afgeven aan het loopbaancentrum.

De cheque blijft altijd beschikbaar. Indien nodig, kan de klant de cheque opnieuw downloaden of afdrukken.

Veelgestelde vragen

Hoelang blijft een cheque geldig?

De loopbaancheque moet binnen de 3 maanden geactiveerd worden. Gebeurt dat niet, dan vervalt de cheque en krijgt de burger zijn eigen bijdrage automatisch teruggestort. Hij kan daarna altijd wel opnieuw een loopbaancheque aanvragen, op voorwaarde dat hij er nog steeds recht op heeft.

Kan een klant na annulatie opnieuw een cheque bestellen?

Ja, als een cheque geannuleerd wordt omdat de klant niet tijdig betaald, kan hij later opnieuw een cheque aanvragen, op voorwaarde dat hij er nog steeds recht op heeft.

Wat als de klant technische problemen ondervind bij het bestellen?

Verwijs ze door naar het gratis nummer 0800 30 700 van de VDAB-Servicelijn, bereikbaar van 8 tot 16.30 u.

Wat als een derdebetaler vragen heeft?

Als een derdebetaler vragen heeft over het systeem van de loopbaancheques, verwijs je altijd door naar VDAB.

Nog vragen?

Bekijk de pagina Loopbaanbegeleiding: Veelgestelde vragen