Soorten en verloop gesprekken

Op deze pagina lees je welke gesprekken je voert tijdens loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque.

Volgorde van gesprekken

De verschillende gesprekken die je voert bij loopbaanbegeleiding zijn, in deze volgorde:

  1. Kennismakingsgesprek
  2. Intakegesprek
  3. Verdiepingsgesprek(ken)
  4. Synthesegesprek

Nazorg maakt niet meer verplicht deel uit van de loopbaanbegeleiding.

De soorten gesprekken

Kennismakingsgesprek

De burger heeft steeds recht op een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek (zonder loopbaancheque) bij verschillende loopbaancentra, waarin hij kan informeren naar aanpak en inhoud van de begeleiding. 

Het kennismakingsgesprek maakt geen deel uit van de begeleiding en is niet het intakegesprek, tenzij de klant uitdrukkelijk akkoord is gegaan van de 2 te combineren.

Wat behandel je in het gesprek?

Mogelijke vragen die de burger kan stellen:

  • Wat is de aanpak en methodiek van jullie loopbaancentrum?  
  • Is een kennismakingsgesprek met de loopbaanbegeleider mogelijk?
  • Wat is de expertise van de loopbaanbegeleider? Met welke doelgroep heeft hij ervaring? Wat is zijn kennis van de arbeidsmarkt of van bepaalde sectoren? 
  • Wanneer kan ik starten?
  • Hoe vaak gaan de gesprekken door en hoelang duren ze? 
  • Waar gaan de gesprekken door?
  • ...

Wees voldoende transparant om discussie achteraf te voorkomen

Combinatie kennismaking en intake

Als de klant akkoord is om de 2 soorten gesprekken te combineren, dan zorg je er ook voor dat de klant op voorhand weet dat:

  • De loopbaanbegeleiding meteen start in dezelfde sessie na de kennismaking.
  • De 'teller van de begeleiding begint te lopen' en hij dan niet meer bij een ander loopbaancentrum terecht kan.

Na het gesprek

Het kennismakingsgesprek is geen deel van de begeleiding: je registreert dit gesprek niet.

De burger kan vóór of na het kennismakingsgesprek de loopbaancheque aanvragen.

Intakegesprek

Het intakegesprek is het eerste gesprek van de begeleiding. Plan dit gesprek binnen de 3 maanden nadat de klant de loopbaancheque heeft ontvangen.

Wat behandel je in dit gesprek? 

Tijdens het intakegesprek zorg je ervoor dat volgende zaken aan bod komen:

  • Onderzoek en formuleer samen met de klant zijn loopbaanvraag (beginvraag).
  • Bespreek de inhoud en de aanpak van de loopbaanbegeleiding en leg het werken met het 'Persoonlijk OntwikkelingsPlan' (POP) uit.
  • Overloop aan het einde van het gesprek:
    • de inhoud van de 'Overeenkomst Loopbaanbegeleiding' (maak hier twee exemplaren van op)
    • de gedragscode
  • Dateer en onderteken beide exemplaren van de overeenkomst en laat de klant ze allebei ondertekenen.
  • Geef de klant volgende documenten mee:
    • één getekend exemplaar van de overeenkomst
    • een exemplaar van de gedragscode, als bijlage bij de overeenkomst
  • Breng het bewijs van deelname met de klant in orde (op papier of digitaal). 

Na het gesprek

Je registreert het intakegesprek. (Voor meer info: Registratie eerste gesprek (intake))

Verdiepingsgesprek

Afhankelijk van wat je afgesproken hebt met je klant kan het om één of meerdere verdiepingsgesprekken gaan. Plan deze gesprekken binnen de 12 maanden na het laatst geregistreerde gesprek.

Wat behandel je tijdens de verdiepingsgesprekken?

Tijdens de verdiepingsgesprekken:

  • stimuleer je de klant tot reflectie (met methodieken, instrumenten, huiswerk, gesprekken ...) om op zijn loopbaanvraag een antwoord te vinden. Dit reflectieproces leidt tot een aantal inzichten (bijvoorbeeld over waarden, kwaliteiten, patronen, weerstanden, hulpbronnen, arbeidsmarktkennis …) die de klant telkens opneemt in het 'Persoonlijk OntwikkelingsPlan' (POP)
  • breng je op het einde van gesprek het bewijs van deelname met de klant in orde

Na het gesprek

Je registreert de verdiepingsgesprekken. (Voor meer info: Registratie verdieping)

Synthesegesprek

Dit is het laatste gesprek van de begeleiding dat ten laatste plaatsvindt binnen 12 maanden na het laatst geregistreerde gesprek.

Wat behandel je tijdens het synthesegesprek?

Tijdens dit gesprek:

  • finaliseer je samen met de klant zijn POP
  • breng je op het einde van het gesprek het bewijs van deelname met de klant in orde

Na het gesprek

  • Je registreert het synthesegesprek. (Voor meer info: Registratie synthesegesprek
  • Je bewaart een exemplaar van het POP in het dossier van de klant.