Trainingssessies voor onderwijsprofessionals

Volg een van onze gratis trainingssessies voor onderwijsprofessionals en ontdek hoe je je laatstejaarsstudenten kan helpen om de stap naar de arbeidsmarkt te zetten. Sinds 2015 maakten meer dan 600 onderwijsprofessionals kennis met onze sessies. 



Voor wie zijn de trainingssessies bedoeld?

De trainingssessies zijn bedoeld voor leerkrachten uit het ASO, TSO, BSO, Buso, deeltijds onderwijs of volwassenonderwijs en voor CLB-medewerkers. 

 

Wat houden de trainingssessies in?

Tijdens de gratis trainingssessies krijg je praktische informatie rond het thema ‘schoolloopbaandenken’. Je leert hoe je leerlingen op weg helpt rond vijf loopbaanvragen vragen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik, wie kan me helpen en hoe pak ik het aan.
We ondersteunen je met oefeningen en informatie die je daarna kan gebruiken in de les. Bijvoorbeeld in vakken als Engels, Nederlands, geschiedenis of PAV.

We raden je aan om eerst de basismodule te volgen want we bouwen hier telkens op verder. Als je dat wenst, kan je daarna ook nog module twee, drie en vier volgen. 

  • Basismodule: inspiratie tot loopbaandenken
    Wat wil ik, wat kan ik, waar kan ik werken, wie kan me helpen en hoe pak ik het aan?  Dat zijn de vijf loopbaanvragen waarmee je aan de slag gaat. Je leert hoe dit theoretisch kader jou en je leerlingen kan ondersteunen. Aan de hand van de loopbaanvragen krijgen je leerlingen meer zelfinzicht en wordt het gemakkelijker om een juiste studie te kiezen.
     
  • Module twee: verdieping in het solliciteren
    Het resultaat van alle informatie die je uit het loopbaandenken haalt, vertaalt zich in het solliciteren. Hoe zetten je leerlingen best hun sterke punten in de verf? Hoe maak je als kersverse schoolverlater een unieke indruk bij werkgever? Wat zijn do's and don'ts tijdens het sollicitatiegesprek? In deze module geven we tips en tricks mee rond ‘solliciteren pur sang’. We behandelen vacatare-analyse, het cv (al dan niet begeleid door een sollicitatiebrief), het sollicitatiegesprek en de impact van social media.

     

  • Module drie: Hoe pak ik een (school)loopbaangesprek aan om leerlingen aan te zetten tot actie en zelfsturing?

    We vertrekken vanuit de 5 loopbaanvragen om in dialoog te gaan met de leerlingen. De leerlingen hebben (onbewust) alle antwoorden in zichzelf over wat ze later willen doen. Er worden praktische methodieken aangereikt om het loopbaangesprek open te trekken en te voeren.

  • Module vier: kennismaking met ‘Mijn loopbaan’ als portfolio voor je leerlingen

    Mijn Loopbaan is een online platform waarop je je (school)loopbaan kan beheren. Mijn loopbaan biedt tal van voordelen. Je leerlingen kunnen ze zich inschrijven als jobstudent of als werkzoekende. Ze ontvangen vacatures op maat, kunnen hun cv publiceren, stages vermelden, de sollicitatiewerkmap beheren... In deze module leer je dat Mijn Loopbaan een dynamisch werkinstrument is. De training focust op hoe je leerlingen de antwoorden van de vijf loopbaanvragen kunt uitspelen in hun profiel op Mijn loopbaan.

Wanneer vinden de trainingssessies plaats en hoe schrijf ik me in?

Wanneer vinden de trainingssessies plaats en hoe schrijf ik me in?