Communiceren met anderstaligen - communicatiewijzer

Bepaal hoe je best communiceert met je anderstalige klant en welke taalhulpmiddelen je kan inzetten. De communicatiewijzer helpt je hierbij.

Wat is de communicatiewijzer?

Als partner van VDAB communiceer je met klanten in het Nederlands, ook met anderstalige klanten. Want wie een taal leert, heeft veel oefenkansen nodig. 
Maar soms is het moeilijk om Nederlands te (blijven) gebruiken. Met nieuwkomers bijvoorbeeld, of als je complexe informatie moet geven aan een klant met een basiskennis Nederlands. 

De communicatiewijzer is een instrument dat je helpt te beslissen:

  • of je (deels) in het Nederlands kan communiceren met je klant
  • of je andere talen mag gebruiken en waar je dan op let
  • welke taalhulpmiddelen je kan inzetten

Waar vind ik de communicatiewijzer?

Klik op deze knop om naar de communicatiewijzer te gaan:

  Naar de communicatiewijzer

Hoe communiceer je met je anderstalige klant?

1. Kan je Nederlands gebruiken?

Communicatiewijzer: Kan je Nederlands gebruiken?
  • Schat het taalniveau van je klant in en het taalniveau dat nodig is voor het gesprek. Gebruik de tools in de communicatiewijzer. Vergelijk beide niveaus om te beslissen of de communicatie in het Nederlands kan.
  • Doe dit opnieuw bij elk contact met de klant want:
    • met dezelfde klant kan je het ene gesprek wel en het andere niet in het Nederlands voeren;
    • de taalvaardigheid van je klant kan op korte tijd veel veranderen.
  • Gebruik eenvoudig Nederlands om het taalniveau van je uitleg of e-mail te verlagen. Zo kan je vaker in het Nederlands communiceren en bied je meer oefenkansen. Op het einde van de communicatiewijzer vind je ook tips:
     
Communicatiewijzer - Hoe creëer je leer- en oefenkansen?

2. Mag je andere talen gebruiken?

Communicatiewijzer - Mag je andere talen gebruiken?


Volg de beslisboom taalwetgeving in de communicatiewijzer. Pas de voorwaarden voor het gebruik van andere talen toe, ook in schriftelijke communicatie.

3. Welke taalhulpmiddelen kan je inzetten?

Communicatiewijzer - Taalhulpmiddelen

Kies het gepaste hulpmiddel voor je communicatie in de communicatiewijzer. Let op: sommige hulpmiddelen mag je enkel inzetten als je andere talen mag gebruiken. Gebruik hiervoor de beslisboom taalwetgeving.

4. SOS: Hoe voer je zonder voorbereiding een gesprek?

Soms kan je je niet voorbereiden, bijvoorbeeld bij een onverwacht gesprek. De laatste pagina van de Communicatiewijzer 'SOS Anderstalingen' helpt je hierbij.

Communicatiewijzer - SOS Anderstaligen

Op deze pagina