Communiceren met anderstaligen - communicatiewijzer
Bepaal hoe je best communiceert met je anderstalige klant en welke taalhulpmiddelen je kan inzetten. De communicatiewijzer helpt je hierbij.
Wat is de communicatiewijzer?
Als partner van VDAB communiceer je met klanten in het Nederlands, ook met anderstalige klanten. Want wie een taal leert, heeft veel oefenkansen nodig.
Maar soms is het moeilijk om Nederlands te (blijven) gebruiken. Met nieuwkomers bijvoorbeeld, of als je complexe informatie moet geven aan een klant met een basiskennis Nederlands.
De communicatiewijzer is een instrument dat je helpt te beslissen:
- of je (deels) in het Nederlands kan communiceren met je klant
- of je andere talen mag gebruiken en waar je dan op let
- welke taalhulpmiddelen je kan inzetten
Waar vind ik de communicatiewijzer?
Klik op deze knop om naar de communicatiewijzer te gaan:
Hoe communiceer je met je anderstalige klant?
De communicatiewijzer helpt je met volgende vragen:
1. Kan je Nederlands gebruiken?
- Schat het taalniveau van je klant in en het taalniveau dat nodig is voor het gesprek. Gebruik de tools in de communicatiewijzer. Vergelijk beide niveaus om te beslissen of de communicatie in het Nederlands kan.
- Doe dit opnieuw bij elk contact met de klant want:
- met dezelfde klant kan je het ene gesprek wel en het andere niet in het Nederlands voeren;
- de taalvaardigheid van je klant kan op korte tijd veel veranderen.
- Gebruik eenvoudig Nederlands om het taalniveau van je uitleg of e-mail te verlagen. Zo kan je vaker in het Nederlands communiceren en bied je meer oefenkansen. Op het einde van de communicatiewijzer vind je ook tips:
2. Mag je andere talen gebruiken?
3. Welke taalhulpmiddelen kan je inzetten?
Kies het gepaste hulpmiddel voor je communicatie in de communicatiewijzer. Let op: sommige hulpmiddelen mag je enkel inzetten als je andere talen mag gebruiken. Gebruik hiervoor de beslisboom taalwetgeving.