Anderstaligen

Klanten begeleiden die weinig of geen Nederlands spreken kan een uitdaging zijn. Op deze pagina vind je info die je kan ondersteunen bij het begeleiden van anderstaligen.

Aan de slag met ons taalbeleid

Om te streven naar een inclusieve en kwalitatieve dienstverlening passen we een taalbeleid toe dat jij als partner mee uitvoert.

Communiceren met anderstaligen

Bepaal hoe je best communiceert met je anderstalige klant en welke taalhulpmiddelen je kan inzetten. De communicatiewijzer helpt je hierbij.

Hoogopgeleide anderstaligen

Je vindt hier de info die je kan gebruiken om hoogopgeleide anderstaligen te begeleiden.

Voor wie werkt met Klantendossier

Inburgering en NT2 in Klantendossier

We geven een overzicht van alle technische gegevens over inburgering en NT2 in Klantendossier.

Werken met taalniveaus in Klantendossier

We gebruiken een verfijnde schaal van 6 taalniveaus, gebaseerd op het Europees Referentiekader (ERK).

Geef opdrachten: oefen je Nederlands

Welke opdrachten kan je inzetten om klanten te laten werken aan hun kennis van de Nederlandse taal?

Ook interessant

Overzicht VDAB-dienstverlening voor anderstalige burgers

We bieden je op deze pagina een globaal overzicht van het beleid, de dienstverlening en het aanbod van VDAB voor anderstalige werkzoekenden.

Taalcoaching aanbieden

Je leest hier hoe je als organisatie de goedkeuring aanvraagt om taalcoaching te geven en welke organisaties van VDAB de goedkeuring hebben gekregen om taalcoaching te geven.

Voor lokale besturen: advies en begeleiding bij taal- en diversiteitsbeleid

Een taal- en diversiteitsbeleid is belangrijk is voor jouw diverse klantenbestand, en je maakt ook aan al je medewerkers duidelijk hoe je als werkgever omgaat met divers talent. 

Onderstaande organisaties adviseren en begeleiden je bij het opstellen van een taal- of diversiteitsbeleid. Ze bieden ook vormingen aan: