Overzicht VDAB-dienstverlening aan anderstalige burgers

We bieden je op deze pagina een globaal overzicht van het beleid, de dienstverlening en het aanbod van VDAB voor anderstalige werkzoekenden. 

Zoek je als partnerbemiddelaar of partnercoach concrete richtlijnen voor je anderstalige klant? Gebruik dan onze themapagina voor anderstaligen of raadpleeg het draaiboek van je samenwerking

4 mensen op een rij

1. Opdracht VDAB

Onze droom, onze missie, onze waarden, ons mantra en onze mensen: die vormen samen ons VDAB-kompas. Lees meer over het VDAB-kompas op vdab.be/vdab/ons-vdab-kompas. Het beleid en de dienstverlening voor anderstalige burgers past binnen de opdracht en visie van VDAB.

2. Visie en beleid

Integratie door werk

Werk is de hefboom voor maatschappelijke integratie. We volgen het principe integratie door werk en combineren het traject naar werk zo veel mogelijk met een taal- of inburgeringstraject. We werken hiervoor intensief samen met ondermeer de Agentschappen Integratie en Inburgering.

Er zijn interne opleidingen ‘diversiteit en inclusie’ voor alle VDAB-medewerkers.

Taalbeleid

We werken aan een inclusieve en kwalitatieve dienstverlening voor iedereen, ongeacht het taalniveau. Dit is de verantwoordelijkheid van elke VDAB-medewerker, maar ook van onze partners en werkgevers. Alle burgers krijgen gelijkwaardige kansen om te participeren aan de arbeidsmarkt. Taalverwerving is gericht op het loopbaanperspectief. Meertaligheid is een hefboom voor het leren van het Nederlands en voor tewerkstelling.

Lees meer over ons taalbeleid.

Communicatie met anderstalige burgers

We gebruiken helder, eenvoudig Nederlands in alle communicatie met klanten. We maken onze informatie toegankelijk en eventueel meertalig. Zo zijn er bijvoorbeeld filmpjes over werken als nieuwkomer in 15 verschillende talen, vdab.be/werken-als-nieuwkomer, en de Servicelijn helpt klanten verder in het Engels en Frans.

We ondersteunen onze medewerkers met verschillende taalhulpmiddelen, zoals de communicatiewijzer die medewerkers helpt bij deze vragen:

  • Kan ik het gesprek in het Nederlands voeren?
  • Mag ik andere talen gebruiken?
  • Welke taalhulpmiddelen kan ik inzetten?

Daarnaast zetten we tolken in en investeren we in vertaaltechnologie.

De opleiding ‘communiceren met anderstalige burgers’ is verplicht voor alle nieuwe medewerkers.

3. Inschatting

Om taalcompetenties correct in te schatten, kunnen onze medewerkers ondersteuning vragen aan de NT2-instructeur en de toolbox taalscreening. Daarnaast is er een opleiding
‘taalinschatting’ voor bemiddelaars.

We organiseren ook taalarme screenings om technische competenties in kaart te brengen, en gespecialiseerde screening van cognitieve vaardigheden.

Hoogopgeleide anderstalige burgers kunnen bij gespecialiseerde bemiddelaars en online via vdab.be/anderstalig-hoogopgeleid terecht voor advies op maat.

We zorgen voor correcte, actuele info voor bemiddelaars over verblijfsdocumenten, om te controleren of de werkzoekende dienstverlening van VDAB mag krijgen.

4. Begeleiding en bemiddeling

Loopbaanoriëntatie

Het reguliere aanbod kan je volgen vanaf taalniveau A2. Voor minder taalvaardige klanten is er ook een aanbod vanaf A1, dat in combinatie kan met Nederlandse lessen.

Op maat van specifieke groepen hebben we loopbaanoriëntatie voor OKAN (onthaalklas anderstalige nieuwkomers) en jonge nieuwkomers.

Bemiddelaars en klanten kunnen gebruikmaken van de online oriëntatietool.

Vacatures zoeken

In de vacaturedatabank vdab.be/vindeenjob kunnen werkzoekenden vacatures filteren op geen of beperkte kennis Nederlands vereist.

Intensieve bemiddeling en jobhunting

In samenwerking met partners en met specifiek aanbod voor bepaalde profielen zoals hoogopgeleide anderstalige burgers. Werkzoekenden leren solliciteren en hun netwerk uitbreiden, werkgevers worden proactief benaderd om meer kansen te bieden.

Mentoring naar werk

Door vrijwillige mentoren met meer kennis en ervaring van de Vlaamse arbeidsmarkt.

Outreachende aanpak

We werken outreachend voor wie zelf de weg naar VDAB niet vindt. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met Europa WSE (ESF). Ook via de nauwe samenwerking met de Agentschappen Integratie en Inburgering en Fedasil kunnen inburgeraars en asielzoekers snel starten met een traject naar werk.

5. Competentieversterking

VDAB erkent de verschillende basisopleidingen Nederlands in het volwassenenonderwijs.

Voor hoogopgeleide anderstalige burgers is er een taalcursus op maat, Hogerop, en de verkorte NT2-opleidingen voor snellerenden in samenwerking met universitaire talencentra.

Via aangepaste taaloefenopdrachten of Nederlandstalige taalbuddy’s (in samenwerking met Parlangi) kunnen anderstalige burgers Nederlands oefenen, en om de uitspraak te verbeteren is er de website Uitsprekend.

Er zijn (voor)opleidingen Nederlands toegespitst op een specifieke sector, bijvoorbeeld de secundaire sector, verkoop, de zorgsector en de transportsector. Via deze geïntegreerde opleidingen kunnen we verschillende competenties (talige, technische, digitale en rekenkundige vaardigheden) tegelijk aanbieden, bijv. schoonmaaktechnieken en NT2.

Via Nederlands op de opleidingsvloer ondersteunt en coacht de NT2-instructeur cursisten en vakinstructeurs tijdens de vakopleiding.

Er zijn ook geïntegreerde opleidingstrajecten waarbij werkzoekenden tegelijkertijd technische,
talige en andere competenties verwerven.

We doen inspanningen om het reguliere opleidingsaanbod taaltoegankelijker te maken door samen te werken met de sectorale en NT2-dienstverlening en er zijn geen eliminerende
instapvoorwaarden.

Anderstalige werkzoekenden en werknemers die onder niveau werken, begeleiden we bij diploma-erkenning.

6. Werkgevers

Onze focus ligt op opleiden op de werkvloer. Werkplekleren kan aangevuld worden met een taalcoaching op de werkvloer, zoals bij de individuele beroepsopleiding (IBO-T). Job-en taalcoaching is mogelijk voor werknemers die minder dan een jaar in dienst zijn. Voor werknemers langer dan een jaar in dienst is er Nederlands op de werkvloer, een betalende taalcoaching.

We sensibiliseren om inclusief aan te werven, bijvoorbeeld via de ‘witte raaf’-campagne en de hashtag #werkplekvrij. Door dit toe te voegen in de functietitel van een vacature geven werkgevers uitdrukkelijk aan dat ze open staan voor iedereen die gemotiveerd is. We sensibiliseren ook door projecten te ondersteunen die inclusie bevorderen, zoals de verspreiding van dit filmpje.

Via de taalprofielen bepalen we welke taalvaardigheid nodig is om een specifieke job uit te oefenen. Zo kunnen de NT2-instructeurs werkgevers een onderbouwd taaladvies bij tewerkstelling geven. De NT2-instructeurs geven advies aan werkgevers om taaldrempels te verlagen bij aanwerving, bij opleidingen en op de werkvloer.

Samen met de werkgever werken de NT2-instructeurs en partners acties uit om die taaldrempels op de werkvloer weg te nemen, zoals bijvoorbeeld NT2 op maat van bedrijven: vacaturegericht opleiden, inclusief koppeling met bovenstaande producten.

Meer info op vdab.be

Op deze pagina