Aanvragen mandaat

VDAB werkt samen met partners om loopbaanbegeleiding aan burgers aan te bieden. Om als partner loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque te kunnen geven, moet je over een mandaat beschikken. Je leest hier hoe je dit aanvraagt.

Wat als je loopbaanbegeleiding wil aanbieden?

Wil je met je organisatie loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque aanbieden aan de burgers die daartoe recht hebben, heb je hiervoor een mandaat nodig.

Een mandaat loopbaanbegeleiding geldt voor 6 jaar. Je kan het mandaat nadien verlengen door een nieuwe aanvraag in te dienen.

Hoe een mandaat aanvragen?

Om een mandaat aan te vragen, stel je een aanvraagdossier samen. Je gebruikt hiervoor onderstaand sjabloon:


We overlopen hieronder de rubrieken van het aanvraagdocument met eventuele aandachtspunten, de nodige in te vullen sjablonen en linken naar de richtlijnen op extranet waar van toepassing.

De Vlaamse Regering keurde op 15 december 2023 een wetsvoorstel goed over bijkomende mandaatvoorwaarden i.k.v. de beroepsbekwaamheid voor loopbaanbegeleiders. Door een mandaat aan te vragen erken je automatisch dat je aan deze extra mandaatvoorwaarden moet voldoen.

Lees alles over de beroepskwalificatie loopbaanbegeleider.

1. Gegevens onderneming

De persoon of personen wiens gegevens ingevuld worden bij 'Gegevens contactpersoon/personen' ontvangen later alle infomails van VDAB (zie ook 'Starten als loopbaancentrum').

2. Verklaring op eer

In de eerste paragraaf komen de wettelijke bepalingen van locaties aan bod. De bepalingen, waaraan locaties waar loopbaanbegeleiding doorgaat, moeten voldoen, kan je hier nalezen: Loopbaanbegeleiding: Locaties.

3. Engagementen

Als loopbaancentrum engageer je je:

De wettelijke bepalingen 

Het (juridisch) kader voor loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque wordt beschreven in:

Aandachtspunt

Richtlijnen loopbaanbegeleiding

VDAB voorziet als regisseur van het loopbaanlandschap richtlijnen die de wettelijke bepalingen vertalen naar de praktijk en biedt die aan op Extranet voor partners. Ga je werken met personeel of onderaannemers, dan heb je als loopbaancentrum ook de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zij de richtlijnen volgen.

4. Visie

Wat houdt je visie in?

Als loopbaancentrum moet je visie volgende omvatten:

  • enerzijds de algemene visie van je loopbaancentrum,
  • en anderzijds de visie en aanpak van loopbaanbegeleiding in je organisatie. Deze moet stroken met:

Opmaak visietekst

In je tekst beantwoord je volgende vragen:

  1. Beschrijf kort de algemene visie van je organisatie.
  2. Wat is binnen die algemene visie van je organisatie de afbakening van het product loopbaanbegeleiding? Vanuit welke visie wordt loopbaanbegeleiding aangepakt?
    • Tot welk type klanten richt je je voornamelijk? 
    • Met welke loopbaanvragen heb je ervaring/affiniteit/specifieke expertise? 
    • Wat is de rol van de loopbaanbegeleider ten aanzien van de klant tijdens het loopbaanbegeleidingstraject?
    • Welk(e) einddoel(en) streef je na in je begeleidingen? 
  3. De aanpak:
    • Hoe wordt in de aanpak van je organisatie vorm gegeven aan:
      • werken op maat van de klant 
      • ontdekken, versterken en ontwikkelen van loopbaancompetenties 
      • stimuleren van zelfsturing van de burger naar betere arbeidsmarktpositionering
      • exploreren van de loopbaanvraag
      • initiëren en bewaken van het loopbaanproces waarbij het POP een centrale rol speelt
    • Welke methodieken worden ingezet? Waarom die keuze? Welke rol spelen de methodieken binnen het loopbaanbegeleidingsproces?
Aandachtspunt

Zie Loopbaanbegeleiding: Vormen en methodieken voor een kader voor gekozen methodieken en welke methodieken buiten beschouwing vallen.

Je visie onderhouden 

De visie van je organisatie zal doorheen de tijd doorgaans niet fundamenteel veranderen, maar wel evolueren en mogelijks andere klemtonen krijgen.  

Bij elke volgende mandaataanvraag maak je een update van je visie, die je toevoegt aan je aanvraagdossier.

5. Deskundigheid

a. Deskundigheid

Je organisatie moet aantonen over de juiste deskundigheid te beschikken om loopbaanbegeleiding te kunnen aanbieden.

Minstens één persoon (de professionele deskundige) in de organisatie moet beschikken over een beroepservaring van ten minste 3 jaar in de sector van loopbaanbegeleiding, loopbaanoriëntatie of -coaching, outplacement of werkzoekendenbegeleiding.

Het sjabloon

Om deskundigheid aan te tonen, gebruik je onderstaand document:

Voorbeeldportfolio
Beroep doen op de professionele deskundigheid van een onderaannemer?

Wil je de deskundigheid aantonen op basis van de inzet van een medewerker of een loopbaanbegeleider in onderaanneming, moet je de samenwerking bekendmaken aan VDAB door het invullen van het document ‘Overzicht loopbaanbegeleiders’ (zie punt 7 hieronder).

Verder moet die loopbaanbegeleider in het portfolio verklaren dat hij in het kader van een mandaat loopbaanbegeleiding zijn professionele deskundigheid:

  • beschikbaar stelt voor jouw centrum
  • niet gelijktijdig ter beschikking stelt voor een ander loopbaancentrum

b. Expertiseborging

Je organisatie moet aantonen dat je de juiste expertise kan garanderen bij het uitvoeren van loopbaanbegeleiding. Dit doe je door een tekst 'Expertiseborging' op te stellen en door uitvoerende loopbaanbegeleiders POP's te laten opmaken.

Tekst Expertiseborging

De tekst is maximum 3 pagina's.

Als je als loopbaancentrum gaat werken zonder medewerkers of onderaannemers:

Je maakt een tekst op die de volgende 3 vragen beantwoordt:

  1. Hoe ga je cases / dossiers / moeilijke dossiers behandelen?
  2. Hoe zorg je ervoor dat je als loopbaanbegeleider bijblijft met nieuwe evoluties binnen het vakdomein? 
  3. Hoe zorg je ervoor dat je goed geïnformeerd blijft over de administratieve procedures, evoluties, planning, campagnes, met andere woorden, alle informatie die door VDAB wordt gecommuniceerd?

Als je als loopbaancentrum gaat werken mét medewerkers of onderaannemers:

Je maakt een tekst op die de volgende 7 vragen beantwoordt:

  1. Hoe garandeer je dat de de professionele deskundigheid (zoals aangetoond in punt a) beschikbaar is voor de personen die als loopbaanbegeleider werken?
  2. Hoe of op basis waarvan worden nieuwe loopbaanbegeleiders geselecteerd / aangeworven?
  3. Hoe worden nieuwe loopbaanbegeleiders opgeleid/ingewerkt? 
  4. Hoe wordt de kwaliteit van de dienstverlening van de loopbaanbegeleiders opgevolgd?
  5. Hoe worden cases / dossiers / moeilijke dossiers behandeld?
  6. Hoe zorgt je ervoor dat al je loopbaanbegeleiders bijblijven met nieuwe evoluties binnen het vakdomein? 
  7. Hoe zorgt je ervoor dat alle betrokken medewerkers goed geïnformeerd blijven over de administratieve procedures, evoluties, planning, campagnes, m.a.w. alle informatie die door VDAB wordt gecommuniceerd?
Individuele POP('s)

Voor alle uitvoerende loopbaanbegeleiders, ook de persoon die je inzet voor het aantonen van professionele deskundigheid, voeg je een POP toe (zie voor meer uitleg Opmaak POP loopbaanbegeleider).

c. Registratie i.k.v. het kwaliteits- en registratiemodel 

Je loopbaancentrum moet aan de mandaatvoorwaarde met betrekking tot het kwaliteitslabel (Art. 5 §1 4°) voldoen door bewijs van registratie in het Kwaliteits- en Registratiemodel van het Departement WSE.

Meer info:

6. Verwerkersovereenkomst

Wat is het?

De verwerkersovereenkomst bevat de afspraken over hoe persoonsgegevens te verwerken in het kader van de opdracht Loopbaanbegeleiding. Het bevat onderstaande elementen:

  • Transparantie: je moet de burgers op een eenvoudige, duidelijke, begrijpelijke manier informeren over hoe je persoonsgegevens verwerkt.
  • Meldingsplicht: ondervind je een datalek, dan moet je dit melden.
  • Procedure en controle: je moet een procedure opstellen voor dataverzameling en -opslag van persoonsgegevens, en daarop controles uitvoeren.
  • Security: je moet verhoogde maatregels nemen op vlak van security.

 Het sjabloon

Je voegt 2 exemplaren van het gedateerde en gehandtekende sjabloon bij je aanvraag.

7. Overzicht loopbaanbegeleiders

Het sjabloon

Met dit Excel-document toon je aan wie als uitvoerende loopbaanbegeleider actief zal zijn bij de start van het mandaat:

Meer info over werken met medewerkers

Lees de pagina Voor loopbaancentra: Opvolging loopbaanbegeleiders om te weten welke eindverantwoordelijkheid je hebt als loopbaancentrum wanneer je werkt met medewerkers.

Hoe een mandaataanvraag indienen?

Onderteken alle stukken in je aanvraagdossier digitaal via eID en stuur dan je aanvraagdossier naar mandaat-loopbaanbegeleiding@vdab.be.

Handleiding elektronisch handtekenen

Wat na het indienen?

Hou rekening met een wachttijd van 2 à 3 maanden. VDAB controleert of je aanvraag conform is aan de voorwaarden beschreven in het BVR. Wanneer je dossier onvolledig is of onvoldoende gedocumenteerd, kunnen we je nog verduidelijking en/of bijkomende stukken vragen. 

Resulteert je aanvraag in een positief advies, verleent de raad van bestuur van VDAB je onderneming een mandaat loopbaanbegeleiding met een looptijd van 6 jaar.
 

Contact

Met vragen over de opbouw van een mandaataanvraag of de werking van een loopbaancentrum kan je terecht bij onderstaande medewerkers:

Goele Vermeiren
M 0496 57 55 64
goele.vermeiren@vdab.be

Ilse Dekkers
M 0496 57 74 34
ilse.dekkers@vdab.be

An Snyers
M 0499 59 59 00
an.snyers@vdab.be

Sofie Van Trappen
M 0497 51 91 47
sofie.vantrappen@vdab.be

David Pappaert
M 0496 57 74 18
david.pappaert@vdab.be