Starten als loopbaancentrum: Aanvragen mandaat
VDAB werkt samen met partners om loopbaanbegeleiding aan burgers aan te bieden. Om als partner loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque te kunnen geven, moet je over een mandaat beschikken. Je leest hier hoe je een aanvraagdossier voor een mandaataanvraag voorbereidt en indient.
Het dossier voorbereiden kost tijd: start tijdig met de voorbereidingen.
Wat als je loopbaanbegeleiding wil aanbieden?
Wil je met je organisatie loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque aanbieden aan de burgers die daartoe recht hebben, heb je hiervoor een mandaat nodig. Om een mandaat te verkrijgen dien je een mandaataanvraag in, waarvoor je een aanvraagdossier voorbereidt.
Een mandaat loopbaanbegeleiding geldt voor 6 jaar.
Lees alles over de beroepskwalificatie loopbaanbegeleider.
Eerste aanvraag of een verlenging?
Eerste aanvraag?
Vraag je een eerste keer een mandaat aan, dan volg je de aanvraagprocedure zoals verder uitgelegd op deze pagina.
Verlenging huidig mandaat?
Let op: Deze richtlijn is onder voorbehoud van een tweede goedkeuring van de conceptnota door de Vlaamse Regering. Blijft die goedkeuring uit, dan kan een verlengingsaanvraag toch weer nodig zijn. In dat geval word je hierover persoonlijk geïnformeerd door VDAB.
Wil je je huidig mandaat verlengen met een volgende mandaatperiode, met een start ten vroegste vanaf 1 november 2025, dan hoef je geen verlengingsaanvraag meer in te dienen.
Je verwittigt in dat geval je contactpersoon bij VDAB over je wens tot verlenging. Zorg er ook voor dat aan alle mandaatvoorwaarden (onder andere het kwaliteitslabel) blijft/wordt voldaan vanaf de start van de volgende mandaatperiode.
Hoe bezorg je ons het aanvraagdossier?
Om een mandaat aan te vragen, stel je een aanvraagdossier samen. Dit dossier bestaat uit het aanvraagformulier en bijlagen.
- Voor het aanvraagformulier gebruik je onderstaand sjabloon:
-
Bestand
-
- Voor het samenstellen van het volledige aanvraagdossier (invullen van het aanvraagformulier, het in orde brengen van de kwaliteitsregistratie, het opmaken of opvragen van de bijlagen, ...) volg je het stappenplan hieronder.
Meer info vind je bij 'Inhoud van het aanvraagdossier'
Tip: start tijdig
De voorbereiding van het aanvraagdossier kost tijd: start tijdig.
Vooral het in orde brengen van het kwaliteitsbewijs en de kwaliteitsregistratie, het opvragen of opmaken van de nodige bewijzen zoals uittreksel(s) uit het strafregister, bewijs RSVZ, ... kunnen veel tijd kosten.
-
Zorg voor een kwaliteitsbewijs en registreer het bij Werk en Sociale economie
Start indien nodig, tijdig met het behalen van een toegelaten kwaliteitsbewijs en registreer je kwaliteitsbewijs via het WEWIS-loket.
Vraag en maak de documenten correct op
Zorg voor correct opgemaakte en opgevraagde documenten
Zorg voor correct opgemaakte en opgevraagde documenten:
- De sjablonen (ook het aanvraagformulier) die we ter beschikking stellen, vul je digitaal in.
- De bijlagen die je:
- zelf moet opmaken, maak je digitaal op.
- moet opvragen, vraag je digitaal op, behalve de uittreksels uit het strafregister: die vraag je op papier op.
Hoe je dit doet, vind je in:
- de richtlijnen bij 'Inhoud van het aanvraagdossier'.
- het overzicht bij 'Overzicht van de documenten in het aanvraagdossier'
Opgelet! Voor het digitaal dossier aanvaarden we geen ingescande met de hand ingevulde of opgemaakte documenten.
Onderteken, als dat gevraagd wordt, digitaal met gekwalificeerde elektronische handtekening via eID
Het aanvraagformulier, de verwerkersovereenkomst, het portfolio professioneel deskundige en het POP van de professioneel deskundige moeten met een gekwalificeerde elektronische handtekening via eID ondertekend worden.
Voor het digitaal dossier aanvaarden we geen andere handtekening dan de gekwalificeerde elektronische handtekening via eID.
Wie moet ondertekenen?
Wie de betrokken documenten elektronisch moet ondertekenen lees je in het overzicht bij 'Overzicht van de documenten in het aanvraagdossier'
Opgelet! De na(a)m(en) van de elektronische handtekening(en) moeten overeenkomen met de na(a)m(en) van de perso(o)n(en) die ingevuld worden bij 'ondertekenaar(s)'.
Hoe je die gekwalificeerde elektronische ondertekening via eID technisch doet, lees je in de handleiding
-
Bestand
Bereid het digitaal aanvraagdossier correct voor
Zorg voor afzonderlijke en correct benoemde bijlagen: je maakt een digitaal dossier op dat bestaat uit afzonderlijke digitale bestanden:
- een digitaal bestand met de benaming 'Aanvraagformulier mandaat loopbaanbegeleiding' op basis van volgend sjabloon:
-
Bestand
-
- met bijgevoegd afzonderlijke digitale bestanden voor elke bijlage: je benoemt deze bestanden met de correcte benaming: Bijlage + A, B, C, ... mét de titel van de bijlage, zoals in het 'Overzicht van de documenten in het aanvraagdossier'
- Bijlage A - Bankbevestiging rekeningnummer
- Bijlage B - Bewijs van machtiging
- Bijlage C - Bewijs RS(V)Z
- Enz. ...
Opgelet! Bestaat een bijlage uit meerdere documenten: voeg de documenten voor die specifieke bijlage samen in één pdf-bestand, dat je de bijhorende naam geeft die je vindt in het 'Overzicht van de documenten in het aanvraagdossier' (Bijvoorbeeld: Bijlage B - Bewijs van machtiging).
Verzend de uittreksels uit het strafregister en het aanvraagdossier
4.1. Verzend de uittreksels uit het strafregister aangetekend per post
De papieren uittreksels uit het strafregister van ondertekenaars en personen die bevoegd zijn (Bijlagen D en E), verzend je aangetekend per post.
4.2. Verzend het digitaal aanvraagdossier per mail
Je maakt een mail op waarin je de bestanden als bijlage in volgorde oplaadt: eerst het aanvraagdossier, dan Bijlage A, dan Bijlage B, ... (uitgezonderd de uittreksel(s) uit het strafregister van ondertekenaars en personen die bevoegd zijn (Bijlagen D en E)).
Je zendt de mail naar mandaat-loopbaanbegeleiding@vdab.be.
- We aanvaarden geen aanvraagdossiers die gedeeld worden via andere wijzen (WeTransfer, Googledrive, ...) dan per mail.
- Meer over de opmaak en inhoud van het aanvraagdossier: zie 'Inhoud van het aanvraagdossier'.
We geven hier een overzicht van de bij te voegen documenten in het aanvraagdossier.
Hoe je deze documenten opmaakt of opvraagt, vind je verder bij 'Inhoud van het aanvraagdossier'.
Afkorting naam digitaal bestand Naam bijlage - voluit Opvragen/Invullen/Opmaken - Digitaal/Papier Ondertekening nodig? - Door wie? Type ondertekening Aanvraagformulier Aanvraagformulier Aanvraagformulier mandaat loopbaanbegeleiding Sjabloon digitaal invullen en toevoegen Ja, door de perso(o)n(en) die bevoegd of gemachtigd is (zijn) om de aanvrager te verbinden Gekwalificeerde elektronische handtekening met eID Bijlage A Bankbevestiging Bankbevestiging rekeningnummer Opvragen en digitaal toevoegen Wordt standaard ondertekend door de bank. Bijlage B Bewijs van machtiging Bewijs van machtiging voor vertegenwoordiging onderneming en ondertekeningsbevoegdheid Opvragen en opmaken: betrokken tekst markeren en digitaal toevoegen Nee Bijlage C Bewijs RS(V)Z Bewijs RS(V)Z Opvragen en digitaal toevoegen Wordt standaard ondertekend door RS(V)Z Bijlage D N.v.t. Uittreksel(s) van het strafregister van de ondertekenaar(s) van het aanvraagformulier mandaat loopbaanbegeleiding Op papier opvragen bij gemeente (mag géén deel uitmaken van het digitaal dossier) - aangetekend per post versturen Wordt standaard ondertekend door justitie Bijlage E N.v.t. Uittreksel(s) van het strafregister van alle andere personen, die bevoegd zijn om de onderneming te vertegenwoordigen bij een eventuele rechtszaak Op papier opvragen bij gemeente (mag géén deel uitmaken van het digitaal dossier) - aangetekend per post versturen Wordt standaard ondertekend door justitie Bijlage F Bewijs loopbaanbegeleiding past binnen activiteiten Als de onderneming een rechtspersoon is, bewijs dat loopbaanbegeleiding past binnen de activiteiten die vermeld zijn in de statuten of wettelijke of decretale opdrachten Opvragen en opmaken: betrokken tekst markeren en digitaal toevoegen Nee Bijlage G Verwerkersovereenkomst Verwerkersovereenkomst Sjabloon digitaal invullen en toevoegen Ja, door de perso(o)n(en) wiens na(a)m(en) je invult op pagina 2 van de verwerkersovereenkomst bij 'vertegenwoordigd door ...' Gekwalificeerde elektronische handtekening met eID Bijlage H Visie en operationele werking Visie en operationele werking Sjabloon digitaal invullen en toevoegen Nee Bijlage I POP-sjablo(o)n(en) voor de klant Optioneel: POP-sjablo(o)n(en) voor de klant Digitaal opmaken (ev. geïnspireerd door VDAB-sjablonen) en toevoegen Nee Bijlage J Portfolio professionele deskundige Portfolio professionele deskundige Sjabloon digitaal invullen en toevoegen Ja, door:
- de professioneel deskundige
- én de ondertekenaar(s) van het aanvraagformulier
Gekwalificeerde elektronische handtekening met eID Bijlage K Expertiseborging Expertiseborging Sjabloon digitaal invullen en toevoegen Nee Bijlage L POP van de professioneel deskundige POP van de professioneel deskundige Digitaal opmaken en toevoegen Ja, door de professioneel deskundige. Gekwalificeerde elektronische handtekening met eID Volgende documenten moeten niet worden aangeleverd door de aanvrager, maar vraagt VDAB rechtstreeks ter controle op bij de bevoegde instanties:
- Fiscale schulden in het kader van overheidsopdrachten via ‘Telemarc’
- Uittreksel strafregister op organisatieniveau
- De uitreksels uit het strafregister van personen die bevoegd zijn om de onderneming te verbinden of te vertegenwoordigen vraag je zelf op. Zie verder bij 'Uittreksel(s) uit het strafregister van personen die bevoegd zijn'
- Kwaliteitsregistratie binnen Werk en Sociale economie.
- Heb je nog geen kwaliteitsbewijs en/of geen kwaliteitsregistratie? Dan moet je dat kwaliteitsbewijs nog wel behalen en de registratie nog wel doen: zie verder bij 'Kwaliteitsregistratie binnen Werk en Sociale economie'.
De bewaartijd van de mandaataanvraag is:
- voor dossiers annulaties of weigeringen: 10 jaar na datum
- voor goedkeuringen: 10 jaar na einde mandaat
De uittreksels van het strafregister verwijderen we meteen na controle.
Inhoud van het aanvraagdossier1. Gegevens onderneming1.1. Identificatie onderneming
We vragen de nodige gegevens om je onderneming te kunnen identificeren. Het rekeningnummer dat je invult moet bevestigd worden door de bank waar het rekeningnummer werd afgesloten.
Wat doe je?
Vul de gegevens voor de identificatie van de onderneming in, vraag de bankbevestiging op bij de bank en voeg toe:
Bijlage A: Bankbevestiging van het rekeningnummer
1.2. Bewijs van machtiging voor vertegenwoordiging onderneming en ondertekeningsbevoegdheid
De ondergetekende(n) tonen aan bevoegd te zijn zich aan de onderneming te binden voor de uitvoering van deze opdracht en ondertekening van het aanvraagformulier.
Wat doe je?
- Vul de gegevens voor de machtiging in, in het aanvraagformulier
- Vraag de nodige referenties en documenten op
- Markeer daarin de tekst die specifiek over het thema machtiging voor vertegenwoordiging en ondertekeningsbevoegdheid gaat
- Voeg digitaal toe:
Bijlage B: De nodige referenties of documenten (statuten, uittreksel kruispuntbank van ondernemingen, volmacht) om aan te tonen dat de ondertekenaar(s) gemachtigd is/zijn de aanvragende onderneming te vertegenwoordigen.
1.3. Contactpersoon
De persoon wiens gegevens je invult bij 'Gegevens contactpersoon' heeft beslissingsbevoegdheid en is het 'aanspreekpunt' voor VDAB: deze persoon ontvangt alle infomails met richtlijnen van VDAB, is voor ons de contactpersoon bij klachten door klanten, enz. ... Meer over 'Infomails van VDAB' op de pagina 'Starten als loopbaancentrum'.
Wat doe je?
Vul de gegevens van de contactpersoon in, in het aanvraagformulier.
1.4. Uitvoerende loopbaanbegeleider(s)
We vragen de namen van de personen die actief zijn in de onderneming als loopbaanbegeleider vanaf de start van het mandaat en of ze als zaakvoerder, onderaannemer of werknemer zullen werken.
Opgelet! Als je werkt met personeel of onderaannemers heb je als loopbaancentrum de eindverantwoordelijkheid, ondermeer dat zij de richtlijnen volgen: lees meer op de pagina 'Voor loopbaancentra: Opvolging loopbaanbegeleiders.
Wat doe je?
Vul in het aanvraagformulier de gegevens van de personen in die actief zijn als loopbaanbegeleider vanaf de start van het mandaat. Duid aan wie zal werken als zaakvoerder, onderaannemer of werknemer.
1.5. Bewijs RS(V)Z
De aanvrager moet aantonen dat hij geen sociale zekerheidsbijdragen of met sociale zekerheid gelijkgestelde bijdragen, boeten of intresten verschuldigd is aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) of Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ).
Wat doe je?
Vraag het bewijs RS(V)Z op bij je sociaal secretariaat en voeg digitaal toe. (Als VDAB dit bewijs moet opvragen, wordt dit bewijs door de betrokken diensten vaak niet tijdig aangeleverd waardoor VDAB de deadlines van het evaluatieproces na je mandaataanvraag niet kan halen.)
Opgelet! Dat bewijs moet gelden tot en met het laatste volledige kwartaal voor de indieningsdatum van je mandaat.
Bijlage C: Bewijs RS(V)Z
1.6. Uittreksel(s) uit het strafregister van personen die bevoegd zijn
De bestuurders, zaakvoerders, lasthebbers, of andere personen die bevoegd zijn om de onderneming te verbinden of te vertegenwoordigen, of de hoofdaandeelhouders van de onderneming, in zoverre zij in de feiten de bevoegdheden van bestuurder uitoefenen, moeten aantonen dat zij zich niet in een situatie bevinden zoals beschreven in artikel 18§1, 7° van het BVR.
Wat doe je?
- Vraag de uittreksels van het strafregister op papier, op, bij de gemeente
De uittreksel(s) van het strafregister, geldend voor de periode van vijf jaar voorafgaand aan de datum indiening van de mandaataanvraag, van de ondertekenaar(s) van het aanvraagformulier mandaat loopbaanbegeleiding en van alle andere personen, die bevoegd zijn om de onderneming te vertegenwoordigen bij een eventuele rechtszaak: vraag je op papier, op, bij de gemeente.
- Verstuur onderstaande bijlagen aangetekend per post naar:
VDAB
Afdeling Samenwerking
T.a.v. dienst Loopbaanbegeleiding
Koning Albert II-laan 15 bus 514
1210 Brussel- Bijlage D: Uittreksel(s) van het strafregister van de ondertekenaar(s) van het aanvraagformulier mandaat loopbaanbegeleiding
- Bijlage E: Uittreksel(s) van het strafregister van alle andere personen, die bevoegd zijn om de onderneming te vertegenwoordigen bij een eventuele rechtszaak
Opgelet! VDAB kan pas starten met evalueren van het aanvraagdossier van zodra wij de uittreksels uit het strafregister per post én het aanvraagdossier per mail hebben ontvangen. Stuur de uittreksels dus tijdig aangetekend op.
1.7. Bewijs dat 'loopbaanbegeleiding' past binnen de activiteiten van de onderneming
Als de onderneming een rechtspersoon is, moet je aantonen dat 'loopbaanbegeleiding' past binnen de activiteiten die vermeld zijn in de statuten of de wettelijke of decretale opdrachten van de onderneming.
Wat doe je?
Enkel als je onderneming een rechtspersoon is, moet je het bewijs opmaken:
- Vraag de nodige referenties en documenten op
- Markeer de betreffende tekst in de documenten
- Voeg digitaal toe:
Bijlage F: Bewijs dat 'loopbaanbegeleiding' past binnen de activiteiten, die vermeld staan in de statuten of de wettelijke decretale opdrachten van de onderneming.
2. Kwaliteitsregistratie binnen Werk en Sociale economie (WEWIS)Om een mandaat voor 'loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque' aan te kunnen vragen moet je organisatie voldoen aan de kwaliteitsvoorwaarden voor dienstverleners van het Departement Werk en Sociale Economie (WEWIS).
Gedurende de hele mandaatperiode dient de gemandateerde organisatie te beschikken over een geldig kwaliteitsbewijs dat geregistreerd moet zijn bij het Departement Werk en Sociale Economie (WEWIS). Houd er rekening mee dat het behalen van een kwaliteitsbewijs tijd kost.
Wat doe je?
- Zorg dat je organisatie over een toegelaten en geldig kwaliteitsbewijs beschikt. Start indien nodig, tijdig met het behalen van het kwaliteitsbewijs.
- Meer info over toegelaten kwaliteitsbewijzen: website van het Departement Werk en Sociale Economie (WEWIS).
- Vragen? Mail naar kwaliteitsregistratie.wse@vlaanderen.be.
- Registreer je kwaliteitsbewijs via het WEWIS-loket.
- Vul de gegevens van je kwaliteitsregistratie in op het aanvraagformulier voor de mandaataanvraag.
3. VerwerkersovereenkomstOm de persoonsgegevens van alle Europese burgers beter te beschermen heeft Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) uitgevaardigd. Deze verordening bevat regels over de verantwoordelijkheden van de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker.
De manier waarop VDAB en de loopbaancentra gegevens uitwisselen over de burgers voldoet aan deze regels. Er zijn wel nog bijkomende afspraken nodig in verband met het bewaren van de gegevens door de loopbaancentra in kader van de loopbaancheque, die vervat zitten in de verwerkersovereenkomst.
Deze verwerkersovereenkomst bevat onderstaande elementen:
- transparantie: bedrijven moeten betrokken burgers op een eenvoudige, duidelijke, begrijpelijke manier informeren over hoe hun persoonsgegevens verwerkt worden.
- meldingsplicht: in geval van een datalek moeten ondernemingen dit melden.
- procedure voor dataverzameling en -opslag van persoonsgegevens en de controle daarop.
- de verantwoordelijkheid als partner van VDAB, voor de eigen medewerkers die persoonsgegevens verwerken in de registratiemodule voor de loopbaancheque.
Wat doe je?
- Vul de verwerkersovereenkomst in:
- Bovenaan pagina 2 van de verwerkersovereenkomst vul je in:
- de gegevens van het loopbaancentrum
- bij 'vertegenwoordigd door': de perso(o)n(en) die je loopbaancentrum vertegenwoordig(t)(en). Dit is/zijn ook de perso(o)n(en) die de verwerkersovereenkomst onderteken(t)(en).
- Bovenaan pagina 2 van de verwerkersovereenkomst vul je in:
- Dateer de verwerkersovereeenkomst.
- Onderteken met gekwalificeerde elektronische handtekening met eID en voeg toe aan het aanvraagdossier.
- Wie ondertekent de verwerkersovereenkomst? De verwerkersovereenkomst moet ondertekend worden door de perso(o)n(en) wiens na(a)m(en) en functie(s) je invult op pagina 2 van de verwerkersovereenkomst bij 'vertegenwoordigd door ...' .
Sjabloon en handleiding
-
BestandVerwerkersovereenkomst loopbaancentra (mei 2025) (105.85 KB)
-
Bestand
Bijlage G: Ingevulde, gedateerde en met gekwalificeerde elektronische handtekening met eID ondertekende verwerkersovereenkomst.
4. Visie en operationele werking
Als loopbaancentrum moet je visie volgende omvatten:
- enerzijds de algemene visie van je loopbaancentrum,
- en anderzijds de visie en aanpak van loopbaanbegeleiding in je organisatie. De visie en aanpak die je beschrijft moet stroken met:
- de beleidsdoelstellingen ‘Meer, langer en werkbaarder aan het werk’.
- en de beschrijving van loopbaanbegeleiding in het BVR (zie ook Loopbaanbegeleiding: Definitie, kenmerken en voorwaarden)
Wat doe je?
- Beantwoord digitaal alle vragen in het sjabloon 'Visie en operationele werking'. Als niet van toepassing vul je 'n.v.t' in. Voeg toe.
-
Bestand
-
- Optioneel: voeg het POP (persoonlijk ontwikkelingsplan)-sjablo(o)n(en) waarmee je werkt voor je klanten, toe.
- Bijlage H: Visie en operationele werking
- Bijlage I: Optioneel: POP-sjablo(o)n(en) voor je klanten
- Beschrijf kort de algemene missie van de organisatie
- Wat is de bestaansreden van de organisatie? Wat wil de organisatie realiseren in de samenleving?
- Welke soort dienstverleningen biedt de organisatie aan?
- Hoe past loopbaanbegeleiding binnen deze visie?
- Als je samenwerkt met loopbaanbegeleiders in onderaanneming of in loondienst:
- Hoe zorg je ervoor dat alle loopbaanbegeleiders op de hoogte zijn van de visie van het loopbaancentrum?
- Hoe volg je dit op in de uitvoering?
- Beantwoord alle vragen over de operationele uitwerking van de visie op loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque
- Som de dienstverleningen op die je momenteel aanbiedt, bijv. burn-out begeleiding, therapie, life-coaching, training-en opleiding, business-consulting, outplacement, studieadvies, eindeloopbaan-advies,…
- Leg uit hoe je deze afbakent t.o.v. loopbaanbegeleiding met de loopbaancheque, beschrijf voor elke dienstverlening apart.
- Geef minimum vijf voorbeelden van loopbaanvragen van klanten.
- Hoe wordt concreet vorm gegeven aan het exploreren van de loopbaanvraag?
- Hoe werk je op maat van de klant? Leg concreet uit.
- Ontdekken, versterken en ontwikkelen van loopbaancompetenties: Het begrip loopbaancompetenties kan op verschillende manieren ingevuld worden. Loopbaancompetenties worden onder meer beschreven door Prof. Dr. Marinka Kuijpers in haar boek 'Breng beweging in je loopbaan'. Zij onderscheidt vijf loopbaancompetenties die belangrijk zijn om waardevol werk te kunnen doen.
- Geef per ‘loopbaancompetentie’ een antwoord op de hierbij vermelde vragen.
Motievenreflectie
Het nadenken over wensen en waarden die van belang zijn voor de loopbaan van je klant. Het gaat om bewustwording van wat je klant belangrijk vindt, wat hem voldoening geeft en wat hij nodig heeft om arbeidsvreugde te voelen in zijn job.
- Hoe komt dit thema concreet aan bod in je loopbaanbegeleiding?
- Geef een oplijsting van alle tools/methodieken die je hiervoor inzet.
- Geef bij elke tool/methodiek een woordje uitleg (max. 2 regels).
Kwaliteitenreflectie
Het nadenken over de kwaliteiten, competenties en vaardigheden van de klant, en hoe hij ze kan gebruiken in zijn loopbaan. Hij brengt in kaart wat hij kan en niet kan, en vraagt hierover feedback aan anderen.
- Hoe komt dit thema concreet aan bod in je loopbaanbegeleiding?
- Welke tools/methodieken zet je hiervoor in? Geef bij elke tool/methodiek een woordje uitleg.
- Werkexploratie
Het onderzoeken en verwerven van informatie over mogelijke jobs. De klant bekijkt waar er kansen op de arbeidsmarkt zijn voor hem, wat de job specifiek inhoudt en hoe hij zo'n job kan vinden.- Hoe laat je de klant concreet de vertaalslag maken van inzichten naar concrete jobdoelwitten?
- Hoe wordt concreet gelinkt naar de effectieve arbeidsmarkt?
- Welke tools/methodieken zet je hiervoor in? Geef bij elke tool/methodiek eenwoordje uitleg.
- Loopbaansturing
Het nemen van initiatief om de loopbaan te beïnvloeden en te plannen. Door werkdoelen op te stellen, kan de klant een job vinden die je motiveert en die je kwaliteiten aanspreekt.- Op welke manier ondersteunt de loopbaanbegeleider de klant in zijn zelfsturing?
- Welke rol en verantwoordelijkheid neem je als loopbaanbegeleider hierin op?
- Welke tools/methodieken zet je hiervoor in? Geef bij elke tool/methodiek eenwoordje uitleg.
- Netwerken
Het opbouwen en onderhouden van contacten die de klant helpen om zijn loopbaan verder te ontwikkelen. Via je netwerk blijft de klant op de hoogte van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en jobopportuniteiten. Daarnaast kan de klant hen ook feedback vragen over zijn functioneren.- Welke tools/methodieken zet je hiervoor in?
- Geef bij elke tool/methodiek een woordje uitleg.
- Geef per ‘loopbaancompetentie’ een antwoord op de hierbij vermelde vragen.
Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP): Het POP is onlosmakelijk verbonden met het werken met de loopbaancheque.
Beantwoord volgende 7 vragen:
- Wie vult het POP in?
- Welke thema’s/onderdelen/elementen kunnen opgenomen worden in het POP?
- Hoe en wanneer integreer je het POP in het loopbaanbegeleidingstraject?
- Welke verantwoordelijkheden liggen bij de loopbaanbegeleider? En welke liggen bij de klant?
- Werk je met een POP-format of sjabloon?
- Zo ja, voeg deze format(s) toe als bijlage I.
- Zo nee, hoe pak je dit concreet aan?
- Hoe kan het POP er voor de klant voor zorgen dat het een impact heeft op zijn inzetbaarheid en flexibiliteit op de arbeidsmarkt?
- Hoe uit het maatwerk zich in het werken met POP?
5. Deskundigheid
5.1. Gegevens van de professioneel deskundige
Je organisatie moet aantonen over de juiste deskundigheid te beschikken om loopbaanbegeleiding te kunnen aanbieden.
Eén persoon
Eén persoon (de professionele deskundige) in de organisatie moet beschikken over een relevante beroepservaring van minimum drie jaar voltijds - al dan niet opgebouwd over meerdere jaren - in de sector van ‘individuele coaching in arbeidscontext’, meer bepaald ‘loopbaanbegeleiding/loopbaancoaching', 'loopbaanoriëntatie', 'outplacement' of 'werkzoekendenbegeleiding’.
Groepsbegeleiding wordt niet als relevante beroepservaring beschouwd voor dit mandaat.
Voor één loopbaancentrum
De professionele deskundige, die zijn beroepservaring inzet, verklaart in het portfolio dat hij in het kader van een mandaat loopbaanbegeleiding zijn professionele deskundigheid:
- beschikbaar stelt voor jouw loopbaancentrum
- niet gelijktijdig ter beschikking stelt voor een ander loopbaancentrum
5.2. Portfolio professioneel deskundige
In het 'Portfolio professioneel deskundige' toont de professioneel deskundige aan dat hij over voldoende relevante expertise beschikt om als professioneel deskundige van je loopbaancentrum te fungeren.
Wat doe je?
Vul de nodige gegevens in (zie richtlijnen invullen sjabloon) en voeg toe:
- De professioneel deskundige maakt het 'Portfolio professioneel deskundige' op.
-
Bestand
-
- De professioneel deskundige vult zijn e-mailadres in en ondertekent met een gekwalificeerde elektronische handtekening met eID.
-
Bestand
-
- De ondertekenaar(s) van het aanvraagformulier geeft/geven e-mailadres op en ondertekent/ondertekenen met een gekwalificeerde elektronische handtekening met eID.
Bijlage J: Portfolio professioneel deskundige
Je vermeldt enkel de relevante ervaring in het portfolio. Andere ervaring vermeld je niet in het portfolio.
Wanneer beschouwen we ervaring als relevant voor dit mandaat?
Ervaring wordt voor dit mandaat enkel als relevant beschouwd als het ervaring betreft in de sector van ‘individuele coaching in arbeidscontext’, meer bepaald ‘loopbaanbegeleiding/loopbaancoaching', 'loopbaanoriëntatie', 'outplacement' of 'werkzoekendenbegeleiding’.
- Groepsbegeleiding wordt niet als relevante beroepservaring beschouwd voor dit mandaat.
- Ervaring in andere sectoren dan de arbeidsmarktcontext wordt ook niet als relevante ervaring beschouwd: met name ervaring in:
- psychotherapie
- training/opleiding
- life-coaching
- leerlingen-, stage- of studentenbegeleiding binnen een onderwijscontext
- Uitzondering hierop is wanneer de ervaring met leerlingen zich focust op de oriëntatie en overgang naar de arbeidsmarkt.
- management of ervaring als leidinggevende bijvoorbeeld evaluatie- en functioneringsgesprekken
- HR-ervaring
- psychodiagnostiek
- werving en selectie
- activiteiten uitzendsector
Deze activiteiten zijn niet relevant en vermeld je niet in het portfolio.
Het sjabloon
(sjabloon toevoegen)
- Kolom 1
- Noteer de naam van de werkgever of opdrachtgever
- Noteer welke functie je bij die werkgever uitvoerde
- Kolom 2
- Noteer welke activiteiten je binnen die functie opnam:
- loopbaanbegeleiding
- loopbaanoriëntatie
- outplacement
- werkzoekendenbegeleiding
- Noteer welke activiteiten je binnen die functie opnam:
- Kolom 3
- Geef de periode op waarin je die relevante ervaring van 'individuele begeleiding in arbeidscontext' meer bepaald 'loopbaanbegeleiding/loopbaancoaching', 'loopbaanoriëntatie’, ‘outplacement’ of ‘werkzoekendenbegeleiding’ hebt opgedaan. Geef zowel voor begin- als einddatum minimaal maand en jaar op (bijvoorbeeld '08-2021 tot en met 05-2023').
- Kolom 4
- Noteer welke relevante activiteiten in kader van 'individuele begeleiding in arbeidscontext' meer bepaald 'loopbaanbegeleiding/loopbaancoaching', 'loopbaanoriëntatie’, ‘outplacement’ of ‘werkzoekendenbegeleiding’ je uitoefende.
Beantwoord voor elke soort activiteit die je opgeeft, volgende 5 vragen:- Wat was het profiel van je klanten in deze individuele trajecten?
- Welke werkgerelateerde vragen behandelde je in een individueel begeleidingstraject? Geef minimum 3 voorbeelden.
- Uit hoeveel gesprekken bestonden de individuele trajecten gemiddeld?
- Hoelang duurden de individuele gesprekken gemiddeld?
- Wat was je aanpak in de individuele begeleidingstrajecten? Welke tools en methodieken gebruikte je hierbij? Licht voldoende toe om beoordeling mogelijk te maken.
- Noteer welke relevante activiteiten in kader van 'individuele begeleiding in arbeidscontext' meer bepaald 'loopbaanbegeleiding/loopbaancoaching', 'loopbaanoriëntatie’, ‘outplacement’ of ‘werkzoekendenbegeleiding’ je uitoefende.
- Kolom 5
- Geef aan hoeveel uren per week je gemiddeld aan elke relevante individuele activiteit besteedde.
- Kolom 6
- Heb je relevante werkervaring opgedaan in loondienst bij een werkgever, vermeld dan in die lijn als referentiepersoon minimum 1 leidinggevende of collega, die door VDAB gecontacteerd mag worden. Geef de volgende gegevens door van die persoon:
- naam
- functie
- telefoonnummer
- e-mailadres
- Heb je relevante werkervaring opgedaan als zelfstandige, breng dan minimum 2 getuigen-klanten aan. Geef de volgende gegevens van de klant door:
- naam
- telefoonnummer
- e-mailadres
- Heb je relevante werkervaring opgedaan in loondienst bij een werkgever, vermeld dan in die lijn als referentiepersoon minimum 1 leidinggevende of collega, die door VDAB gecontacteerd mag worden. Geef de volgende gegevens door van die persoon:
VDAB behoudt zich het recht om bijkomende cases te vragen.
6. Expertiseborging
Je organisatie moet aantonen dat je de juiste expertise kan garanderen bij het uitvoeren van loopbaanbegeleiding.
6.1. Sjabloon expertiseborging
De antwoorden die je geeft in het sjabloon 'Expertiseborging' moeten aantonen dat je in je organisatie de juiste expertise kan garanderen bij het uitvoeren van loopbaanbegeleiding.
6.2. POP van professioneel deskundige
In het POP van de professioneel deskundige toont de professionneel deskundige aan dat hij de juiste expertise kan blijven garanderen.
Wat doe je?
- Beantwoord de vragen in het sjabloon 'Expertiseborging'. Als niet van toepassing gebruik je 'n.v.t'.
-
Bestand
-
- De professioneel deskundige maakt een 'POP' op en ondertekent met een gekwalificeerde elektronische handtekening met eID.
-
Bestand
-
- Bijlage K: Expertiseborging
- Bijlage L: POP van de professioneel deskundige
Als je als loopbaancentrum gaat werken zonder medewerkers of onderaannemers:
- Hoe behandel je moeilijke cases / dossiers?
- Hoe zorg je ervoor dat je als loopbaanbegeleider bijblijft met nieuwe evoluties binnen het vakdomein?
- Hoe zorg je ervoor dat je goed geïnformeerd blijft over de administratieve procedures, evoluties, planning, campagnes, met andere woorden, alle informatie die door VDAB wordt gecommuniceerd?
Als je als loopbaancentrum gaat werken mét medewerkers of onderaannemers:
- Hoe garandeer je dat de professionele deskundigheid van je loopbaancentrum ook beschikbaar is voor de personen die als loopbaanbegeleider (werknemer en onderaannemers) werken?
- Hoe of, op basis waarvan, werf/selecteer je nieuwe loopbaanbegeleiders?
- Hoe leid je nieuwe loopbaanbegeleiders op en werk je ze in, in je loopbaancentrum?
- Hoe volg je de kwaliteit van de dienstverlening van de loopbaanbegeleiders op?
- Hoe behandel je moeilijke cases / dossiers in je loopbaancentrum?
- Hoe zorg je ervoor dat al je loopbaanbegeleiders (werknemer en onderaannemers) bijblijven met nieuwe evoluties binnen het vakdomein?
- Hoe zorg je er in je loopbaancentrum voor dat alle betrokken medewerkers goed geïnformeerd blijven over de administratieve procedures, evoluties, planning, campagnes, m.a.w. alle informatie die door VDAB wordt gecommuniceerd?
Timing
Het 'POP van de professioneel deskundige' moet geldig zijn vanaf de 1e dag van het mandaat tot de datum exact 1 jaar later.
Titel
Vermeld als titel in het POP: POP voornaam - naam - geldigheidsperiode - opmaakdatum van het POP
Inhoud
- Beantwoord de vraag: 'Hoe zal ik in het eerstvolgende jaar na de start van het mandaat inhoudelijk mijn expertise als loopbaanbegeleider concreet verder ontwikkelen en versterken?'
- Welke activiteiten? Enkel leeractiviteiten die over het inhoudelijk versterken gaan van de expertise als loopbaanbegeleider worden aanvaard.
- Beschrijf zeer concreet minimum 2 inhoudelijke leeractiviteiten (bijvoorbeeld opleiding, intervisie, supervisie, vakliteratuur, peter-meterschap, webinars) met behulp van vermelding van:
- aard van de leeractiviteit
- titel
- inrichtende organisatie/persoon
- data uitvoering
- korte inhoud (max. 5 regels)
- andere concrete info (bijvoorbeeld bij intervisie ook: met wie precies? hoe wordt de verslaggeving georganiseerd?, …)
Horen bijvoorbeeld niet thuis in een POP: managementacties, organisatorische taken, marketingacties in functie van verhoging instroom, ... .
7. Ondertekening van de mandaataanvraagDoor indiening van de mandaataanvraag, verklaart/verklaren ondergetekende(n) akkoord te gaan met de punten die opgesomd staan in de 'verklaring voor ondergetekenden' in het aanvraagformulier mandaat loopbaanbegeleiding.
-
Bestand
Enkele aandachtspunten in deze verklaring:
- Je gaat akkoord met de wettelijke grondslag voor het mandaat:
- Besluit van de Vlaamse regering betreffende de loopbaanbegeleiding van 17 mei 2013 (BVR)
- Gedragscode Loopbaanbegeleiding
- De richtlijnen over loopbaanbegeleiding op extranet uitgevaardigd door VDAB
- De nieuwe mandaatvoorwaarde in verband met beroepsbekwaamheid loopbaanbegeleiders: de Vlaamse Regering keurde op 15 december 2023 een wetsvoorstel goed over bijkomende mandaatvoorwaarden in kader van de beroepsbekwaamheid voor loopbaanbegeleiders. Door een mandaat aan te vragen erken je automatisch dat je aan deze bijkomende nieuwe mandaatvoorwaarden voldoet. Lees alles over de beroepskwalificatie loopbaanbegeleider.
- In sommige gevallen vraagt VDAB bijkomende informatie op gedurende de behandeling van de mandaataanvraag (Zie 'Wat na je aanvraag?'). Is de contactpersoon, vermeld onder 1.3 Contactpersoon, gemachtigd in naam van de organisatie het aanvraagdossier van de organisatie te vervolledigen? Vergeet dan niet om deze optie aan te vinken in het aanvraagformulier (aankruisvakje boven de gegevens van de ondertekening). Deze aanvullingen maken vervolgens integraal deel uit van het aanvraagdossier.
Wat doe je?
Lees grondig de verklaring voor ondergetekenden en onderteken het ingevulde aanvraagformulier met gekwalificeerde elektronische handtekening via eID.
- Wie ondertekent het aanvraagformulier?
De persoon die het aanvraagformulier ondertekent is de perso(o)n(en) die bevoegd of gemachtigd is (zijn) om de aanvrager te verbinden. - Hoe onderteken je met een gekwalificeerde elektronische handtekening met eID?
-
Bestand
-
Wat na je aanvraag?Fase 1: Je krijgt een bevestigingsmail
Van zodra we het volledige aanvraagdossier hebben ontvangen, krijg je een mail waarmee wij bevestigen dat we het volledige dossier hebben ontvangen.
- Opgelet! We kunnen pas starten met de evaluatie van zodra we ook per aangetekende post de uittreksels uit het strafegister van de ondertekenaars en personen die bevoegd zijn (Bijlage D en E) hebben ontvangen.
Fase 2: Evaluatie van ontvankelijkheid
In deze stap evalueert VDAB of het dossier ontvankelijk is.
Dat betekent dat we nagaan:
- of alle bijlagen zijn toegevoegd en correct ondertekend.
- of de bijlagen die ondertekend moeten worden, correct met een gekwalificeerde elektronische handtekening via eID zijn ondertekend
- of alle vragen beantwoord zijn volgens de richtlijnen
- of -in geval van verlenging van een mandaat- de aanvraag tijdig is ingediend om een verlenging aansluitend op het vorige mandaat te kunnen bekomen
Als niet voldaan is aan één van bovenstaande voorwaarden is het aanvraagdossier niet ontvankelijk.
Dossier wel ontvankelijk?
Je ontvangt binnen de maand na ontvangst van het volledige dossier (zowel het digitaal aanvraagdossier als de uittreksels uit het strafregister per aangetekende post) een mail dat je dossier ontvankelijk is verklaard.
Dossier niet ontvankelijk?
- Je ontvangt binnen de maand na ontvangst van het volledige dossier een mail over de tekorten.
- Je hebt maximum 2 weken de tijd om de tekorten aan te vullen. Lever je de tekorten niet tijdig of niet volledig aan, dan sluiten we het dossier af.
Fase 3: Inhoudelijke evaluatie
- We controleren of je aanvraag inhoudelijk voldoet aan de voorwaarden beschreven in het BVR.
- Je ontvangt maximaal 1 keer feedback en krijgt hierbij maximum 2 weken de tijd om inhoudelijke aanvullingen te doen.
- Lever je de inhoudelijke tekorten niet tijdig aan? Dan sluiten we het dossier af.
- Lever je de inhoudelijke tekorten tijdig aan? Dan evalueren we het dossier opnieuw.
- Voldoen de aanvullingen inhoudelijk, dan agenderen we het dossier met positief advies op de eerstvolgende Raad van Bestuur.
- Voldoen de aanvullingen inhoudelijk niet, dan agenderen we het dossier met negatief advies op de eerstvolgende Raad van Bestuur.
Fase 4: Beslissing door de Raad van Bestuur
Het is de beslissing van de Raad van Bestuur van VDAB om finaal mandaataanvragen te weigeren of goed te keuren.
Bij goedkeuring ontvang je een mandaat loopbaanbegeleiding voor de duurtijd van 6 jaar.
Opgelet! De hoger vermelde tijdsindicaties kunnen onderhevig zijn aan veranderingen, afhankelijk van specifieke omstandigheden en/of de frequentie van de organisatie van de Raad van Bestuur van VDAB.
ContactMet vragen over de opbouw van een mandaataanvraag of de werking van een loopbaancentrum kan je terecht bij onderstaande medewerkers:
Goele Vermeiren
M 0496 57 55 64
goele.vermeiren@vdab.beIlse Dekkers
M 0496 57 74 34
ilse.dekkers@vdab.beAn Snyers
M 0499 59 59 00
an.snyers@vdab.beSofie Van Trappen
M 0497 51 91 47
sofie.vantrappen@vdab.beDavid Pappaert
M 0496 57 74 18
david.pappaert@vdab.beFran Bellinck
M 0486 42 70 83
fran.bellinck@vdab.beOp deze pagina