Extranet voor partners

VDAB werkt samen met partners om zijn dienstverlening aan burgers te realiseren, om te innoveren en om data uit te wisselen. Je vindt hier wat je moet weten en nodig hebt als potentiële of actieve partner. 

Wow, wat je allemaal kan met VDAB

Samenwerken met VDAB?

Samen met VDAB burgers opleiden, begeleiden of bemiddelen? Bekijk wat VDAB voor je organisatie kan betekenen.

 

opleidingen

Heb je zelf een voorstel voor samenwerking?

Bij VDAB staan we altijd open voor nieuwe samenwerkingsvoorstellen. Deel ze met ons.

Bezorg ons je voorstel voor samenwerking

Nieuws

2 juli 2025

Nieuwe manier van printen in VDAB-gebouwen

Vanaf 1 juli verandert de manier waarop je kan printen en kopieren op de printers van Konica Minolta in onze VDAB-gebouwen. Vanaf 15 juli wordt de oude methode met login en paswoord gedeactiveerd. 

Opgelet! De werkwijze is enkel van toepassing op VDAB-gebouwen, niet op gebouwen van de Vlaamse Overheid zoals Conscience, Belpaire,... en de Vlaamse Administratieve Centra (VAC's).

Lees wat er verandert.

 
1 juli 2025

VCA-B: Hoe leid je toe naar opleiding en examen?

Werkzoekenden die solliciteren op vacatures waarvoor een VCA-B attest gevraagd wordt of werkzoekenden die aan de slag gaan in specifieke jobs waarvoor zij een VCA-B attest nodig hebben, kunnen opleiding volgen en deelnemen aan het VCA-examen dat VDAB in samenwerking met opleidingpartners organiseert.

Lees hoe je een klant toeleidt naar opleiding en examen VCA-B.

 
30 juni 2025

Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd: wat doe je als partnerbemiddelaar?

Binnenkort verandert de wetgeving rond de uitkering van werkzoekenden. Het is belangrijk dat elke uitkeringsgerechtigde werkzoekende hierover voldoende over geïnformeerd is.

VDAB en zijn partners spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van werkzoekenden. Daarom willen we al onze klanten aanspreken tijdens een individueel gesprek, zonder concrete uitspraken te doen over de regelgeving die op hen van toepassing is.

De nieuwe regels moeten nog vorm krijgen en daarna in het parlement worden goedgekeurd. Voor vragen over de individuele situatie van een werkzoekende, verwijzen we door naar de RVA of uitbetalingsinstellingen.

Het is de eigenaar van het klantendossier die het gesprek zal voorbereiden en uitvoeren. Sta jij als bemiddelaar aangeduid in het klantendossier, dan vragen we jou om deze taak op te nemen.

Hoe je hierbij te werk gaat lees je op de nieuwe pagina 'Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd: wat doe je als partnerbemiddelaar?'

 
18 juni 2025

Voor GTB en OCMW: Verbeteringen DGS- en TOM-diensten

We hebben in Klantendossier de DGS- en TOM-diensten in Klantendossier verbeterd om alle betrokkenen beter inzicht te geven in de status van een aanvraag. We hebben de statussen preciezer gedefinieerd en wanneer een dossier in wacht staat is de reden daarvoor nu zichtbaar. Door deze wijzigingen kunnen we knelpunten sneller en gerichter aanpakken. 

Wat betekent dit voor jou als GTB-er en OCMW-begeleider?

De status van een aanvraag is beter zichtbaar voor jou en je collega's. 

Vanaf nu moet je:

  1. bij elke aanvraag de status 'aangevraagd' aanduiden
  2. bij elke annulatie ook de 'reden voor annulatie' aangeven 
 
17 juni 2025

Voor onderwijspartners: werk je klantendossiers tijdig en correct af vóór de zomervakantie

De zomervakantie komt eraan. Om de uitkeringen van onze klanten niet in het gedrang te brengen, moet je vóór de zomervakantie je VDAB-klantendossiers correct en volledig afwerken. 

Wat breng je in orde?
  • Opleidings- en stagelijnen: Zorg dat alle lijnen correct en volledig zijn geregistreerd.
  • Vervolgopleidingen: Noteer geplande vervolgopleidingen tijdig in het systeem.
  • Leerweg: Sluit de leerweg correct af waar nodig.
  • C91-attesten: Bezorg de attesten einde leerweg (C91) op tijd.

Lees hoe je correct en tijdig opleidingsdossiers afwerkt.

 

Meer nieuwsberichten