Extranet voor partners

VDAB werkt samen met partners om zijn dienstverlening aan burgers te realiseren, om te innoveren en om data uit te wisselen. Je vindt hier wat je moet weten en nodig hebt als potentiële of actieve partner. 

Wow, wat je allemaal kan met VDAB

Samenwerken met VDAB?

Samen met VDAB burgers opleiden, begeleiden of bemiddelen? Bekijk wat VDAB voor je organisatie kan betekenen.

 

opleidingen

Heb je zelf een voorstel voor samenwerking?

Bij VDAB staan we altijd open voor nieuwe samenwerkingsvoorstellen. Deel ze met ons.

Bezorg ons je voorstel voor samenwerking

Nieuws

30 juni 2025

Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd: wat doe je als partnerbemiddelaar?

Binnenkort verandert de wetgeving rond de uitkering van werkzoekenden. Het is belangrijk dat elke uitkeringsgerechtigde werkzoekende hierover voldoende over geïnformeerd is.

VDAB en zijn partners spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van werkzoekenden. Daarom willen we al onze klanten aanspreken tijdens een individueel gesprek, zonder concrete uitspraken te doen over de regelgeving die op hen van toepassing is.

De nieuwe regels moeten nog vorm krijgen en daarna in het parlement worden goedgekeurd. Voor vragen over de individuele situatie van een werkzoekende, verwijzen we door naar de RVA of uitbetalingsinstellingen.

Het is de eigenaar van het klantendossier die het gesprek zal voorbereiden en uitvoeren. Sta jij als bemiddelaar aangeduid in het klantendossier, dan vragen we jou om deze taak op te nemen.

Hoe je hierbij te werk gaat lees je op de nieuwe pagina 'Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd: wat doe je als partnerbemiddelaar?'

 
18 juni 2025

Voor GTB en OCMW: Verbeteringen DGS- en TOM-diensten

We hebben in Klantendossier de DGS- en TOM-diensten in Klantendossier verbeterd om alle betrokkenen beter inzicht te geven in de status van een aanvraag. We hebben de statussen preciezer gedefinieerd en wanneer een dossier in wacht staat is de reden daarvoor nu zichtbaar. Door deze wijzigingen kunnen we knelpunten sneller en gerichter aanpakken. 

Wat betekent dit voor jou als GTB-er en OCMW-begeleider?

De status van een aanvraag is beter zichtbaar voor jou en je collega's. 

Vanaf nu moet je:

  1. bij elke aanvraag de status 'aangevraagd' aanduiden
  2. bij elke annulatie ook de 'reden voor annulatie' aangeven 
 
17 juni 2025

Voor onderwijspartners: werk je klantendossiers tijdig en correct af vóór de zomervakantie

De zomervakantie komt eraan. Om de uitkeringen van onze klanten niet in het gedrang te brengen, moet je vóór de zomervakantie je VDAB-klantendossiers correct en volledig afwerken. 

Wat breng je in orde?
  • Opleidings- en stagelijnen: Zorg dat alle lijnen correct en volledig zijn geregistreerd.
  • Vervolgopleidingen: Noteer geplande vervolgopleidingen tijdig in het systeem.
  • Leerweg: Sluit de leerweg correct af waar nodig.
  • C91-attesten: Bezorg de attesten einde leerweg (C91) op tijd.

Lees hoe je correct en tijdig opleidingsdossiers afwerkt.

 
13 juni 2025

Vanaf 16 juni gaan de wijzigingen in verband met Klantendossier in

Vanaf 16 juni werken we met het nieuwe profiel voor de burger & het Klantendossier. 

Nieuwe gedetailleerde info over deze wijzigingen en ondersteuning om te helpen bij deze omschakeling vind je op de pagina 'Nieuw profiel voor de burger & Klantendossier: ondersteuning voor jou als partner'

 

6 juni 2025

Reminder: Sla vóór 13 juni om 17 uur de competentierapporten op

Vanaf 16 juni werken we met het nieuwe profiel voor de burger & het Klantendossier. Deze vernieuwingen hebben ook een impact op de competentierapporten.

We vragen je om vóór 13 juni om 17 uur alle competentierapporten in Mijn Loopbaan voor Partners te controleren en degene die je wil behouden en nog de status 'blanco' of 'tijdelijk' hebben, af te werken en definitief op te slaan.

Competentierapporten die op 13 juni vóór 17 uur niet opgeslagen zijn en nog de status ‘blanco’ of ‘tijdelijk’ hebben, worden niet overgezet naar de nieuwe toepassing 'Klantendossier'. Je zal een nieuw competentierapport moeten aanmaken in de toepassing 'Klantendossier'.

Meer over competentierapporten

Bekijk de veelgestelde vragen over competentierapporten

 
19 mei 2025

Wij verhuizen op 27 mei

Onze collega's bereiden momenteel de verhuis voor naar het duurzame Hendrik Consciencegebouw, vlakbij het Noordstation in Brussel. 

Vanaf 27 mei zijn de nieuwe contactgegevens van onze centrale diensten: Hendrik Consciencegebouw - Koning Albert II-laan 15 bus 514, 1210 Brussel.

Lees hoe je onze nieuwe werkplek in Brussel bereikt. 

 

Meer nieuwsberichten